Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Ny pasientservice Reporter Benedikt Momrak
- Helseregion Sør
- Kommune: Skien
Norske pasienter kan nå velge hvilket sjukehus de vil la seg behandle ved. Mer enn halvparten av pengene som Staten bevilger sjukehusene, følger pasientene.
Sjukehusene konkurrerer om pasienter og penger, og det gjelder å gjøre seg så attraktiv som mulig.
Sjukehuset Telemark får egen pasientservice.
Sjukehuset Telemark har satt i gang et treårig prosjekt for pasientservice. Det ledes av Frank Hvaal, som her forteller hva som menes med pasienservice.
- For meg så er pasientservice alt det som ikke har med den medisinske og faglige behandlingen av pasienter. Det er en heis som virker, et vennlig smil og håndtrykk fra de du møter.
Må tenke gjennom rutiner
Frank Hvaal har bakgrunn fra IT-sektoren. Ledelsen ved Sjukehuset Telemark stilte som betingelse at den som skulle lede prosjektet, skulle komme utenfra. Dette er viktig, fordi innarbeidede rutiner kan gjøre at man glemmer å stille spørsmål ved det daglige arbeidet.
- Vi har en god del utfordringer i å tenke på hvordan våre rutiner virker inn på pasientene, og ikke bare tenke på vår egen hverdag.
Frank Hvaal bruker blant annet et spørreskjema for å finne ut hvor fornøyde pasientene er med sykehuset. Så mange som 93,2% svarer at de er godt fornøyde med oppholdet. Allikevel mener han at ting alltid kan bli bedre.