Hopp til innhold

Bankkortet passer ikke i terminalen

DNB-kunder med nye kort opplever at kortene ikke virker i flere betalingsterminaler. DNB bekrefter at det er et problem, og forsøker å få til en løsning.

DNB kort i terminal

Det er disse kortene som blir avvist i enkelte betalingsautomater.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Nei, det virker ikke, sier Mary Ann Håkestad hos Rimi Tjølling i Vestfold.

Hun peker på det grønne kortet fra DNB. Kunden har fulgt vanlig prosedyre i dagligvarebutikken, men i displayet står det; ta ut kortet.

– Vi legger et tynt plastkort bak, da får vi kortet til å virke, sier Håkestad.

I butikken i Vestfold har de funnet en egen løsning på problemet. Dette enkle trikset har de delt med kunder som har fått kortet sitt avvist andre steder.

– Det virker som om de nye kortene fra DNB er for tynne, sier Håkestad.

Les også:

– Jobber med en løsning

Hos DNB er de klar over situasjonen og problemet. De jobber med en løsning sammen med en leverandør av betalingsterminaler.

– Nei, kortene er ikke for smale. Det er noen kunder, men ikke mange som har opplevd dette, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB Marit Giske.

Marit Giske

Marit Giske i DNB sier de jobber med å løse problemet.

Foto: DNB

Det er de nye kortene med den kontaktløse funksjonen som ikke virker i noen betalingsterminaler.

Giske opplyser til NRK at det er rundt 600 000 kunder som har fått det nye bankkortet.

– Sammen med terminalleverandører ser vi på dette, og forsøker å finne ut hva som er problemet og hvordan vi skal løse det, sier Giske i DNB.

– Terminalene vi bruker her i butikken er nesten helt nye, så det er jo litt merkelig, sier Mary Ann Håkestad hos Rimi.

Mary Ann Håkestad, Siri Kristiansen

Mary Ann Håkestad og Siri Kristiansen hos Rimi Tjølling sier de forsøker å hjelpe kundene som får problemer med å betale med kort.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark