– Nei, det virker ikke, sier Mary Ann Håkestad hos Rimi Tjølling i Vestfold.
Hun peker på det grønne kortet fra DNB. Kunden har fulgt vanlig prosedyre i dagligvarebutikken, men i displayet står det; ta ut kortet.
– Vi legger et tynt plastkort bak, da får vi kortet til å virke, sier Håkestad.
I butikken i Vestfold har de funnet en egen løsning på problemet. Dette enkle trikset har de delt med kunder som har fått kortet sitt avvist andre steder.
– Det virker som om de nye kortene fra DNB er for tynne, sier Håkestad.
Les også:
– Jobber med en løsning
Hos DNB er de klar over situasjonen og problemet. De jobber med en løsning sammen med en leverandør av betalingsterminaler.
– Nei, kortene er ikke for smale. Det er noen kunder, men ikke mange som har opplevd dette, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB Marit Giske.
Det er de nye kortene med den kontaktløse funksjonen som ikke virker i noen betalingsterminaler.
Giske opplyser til NRK at det er rundt 600 000 kunder som har fått det nye bankkortet.
– Sammen med terminalleverandører ser vi på dette, og forsøker å finne ut hva som er problemet og hvordan vi skal løse det, sier Giske i DNB.
– Terminalene vi bruker her i butikken er nesten helt nye, så det er jo litt merkelig, sier Mary Ann Håkestad hos Rimi.