Hopp til innhold

– Sosiale medier betyr alt for oss

Fornøyelsesparker lokker med godvær på sosiale medier.

Badegjester i Bø Sommarland

Fornøyelsesparkene vil trekke kunder til sine attraksjoner ved hjelp av sosiale medier. Venninnene Jenny og Silje koser seg i vannskliene.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Sola står høyt på himmelen, lufta er varm, barnelatter og lyden av plask og svulp konkurrerer med beskjeder over høyttaleranlegget i parken. Men dette er ikke lenger den eneste måten fornøyelsesparkene kommuniserer med gjestene sine på.

Mattis Willms

Direktør ved Bø Sommarland i Telemark, Mattis Willms er opptatt av å nå ut til folk der de er, også på sosiale medier.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Sosiale medier blir viktigere og viktigere for de utendørs familieparkene i Norge. De siste årene har besøkstallene flere steder gått kraftig ned på grunn av dårlig sommervær.

Direktør i badelandet Bø Sommarland i Telemark, Mattis Willms sier det er svært viktig for dem å nå ut til flest mulig. Spesielt hvis værmeldingen slår feil.

– Vi bruker facebook veldig mye. Vi forteller om det gode været. Spesielt når det er bedre vær her enn andre kanter av landet. Sosiale medier betyr alt for oss. Vi har nesten 100.000 som følger oss, og det er en viktig kommunikasjonskanal for oss, sier Willms. Bø Sommarland er også på instagram og twitter.

Les også: Skandinavias største vannpark drukner

Strålende parkvær på nett

Også andre fornøyelsesparker bruker sosiale medier for å trekke gjester. Hunderfossen profilerer seg som en familiepark med troll og eventyr. Og når sommerværet er bedre enn gjestene kan fantasere om, nøler de ikke med å annonsere det på kanaler de vet folk bruker daglig.

Publikum under åpningen av ny værattraksjon på Hunderfossen

Fornøyelsesparker som her på Hunderfossen merker hvor viktig været er for å trekke publikum til sine attraksjoner.

Foto: Silje Josten Lien / NRK

«Det er meldt om strålende parkvær framover!,» skriver Hunderfossen familiepark på sine facebooksider, og legger ved et bilde av værmeldingen. Hunderfossen opplyser om gode besøkstall i år, og dette kan kanskje skyldes nye måter å nå kunder på.

Markedssjef Tow Willy Kristiansen mener sosiale medier har stor betydning for markedsføringen av parken.

Per Arnstein Aamot

Administrerende direktør i Kristiansand Dyrepark, Per Arnstein Aamot.

Foto: Svein Johnsen / NRK

Det er Kristiansand dyrepark enig i. De har også gått aktivt inn for å bruke sosiale medier som markedsføringskanaler. Parken har over 146.000 følgere på facebook. De er også på twitter, instagram og pinterest.

– Disse er viktige kanaler for å trekke folk til parken, sier administrerende direktør, Per Arnstein Aamot.

Kommuniserer med gjestene

Dyreparken i Kristiansand har gode besøkstall i år, men ligger fortsatt litt under rekordåret 2012.

– Vi bruker sosiale medier først og fremst som en dialogkanal med gjestene våre. Dette er en helt unik måte å kommunisere med de som besøker oss. Vi pleier å si at vi er opptatt av opplevelsen før, under og etter besøket. På den måten er jo sosiale medier helt genialt, sier Aamot.

Følger været konstant

I Bø Sommarland i Telemark har været nesten alt å si. Tallene hittil i år er gode, og parken ligger på budsjett i år, med 6000 gjester foran fjoråret.

– Vi sier at været ikke har alt å si, men det er kun når vi planlegger. Når vi har åpnet, har været veldig mye å si. Vi følger værmeldingen hele tiden, sier Mattis Willms.

Badegjester i Bø Sommarland

Disse jentene nyter sol og sommer i fornøyelsesparken.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark