NRK Meny
Normal

Ser fram til mer rettferdighet på veiene

– Når flere utenlandske konkurrenter kjører gjennom bommene uten å betale kan de legge seg langt under i pris, sier regionsjef i Lastebileierforbundet. Nye regler vil sette en stopper for dette.

Bomstasjon E39 Vesterveien Kristiansand
Foto: Statens Vegvesen

Hvert år taper bomselskapene i Norge mye penger på at mange utenlandske transportører ikke betaler. Fra nyttår gjelder nye regler som vil gjøre det lettere å kreve inn bompenger fra alle.

Fra 1. januar blir det et krav at alle lastebiler over 3,5 tonn må ha automatiske bombrikker.

Regelen er gode nyheter for Lastebileierforbundet som har venta utålmodig på mer likeverdige konkurransevilkår.

Les også: Disse gir blaffen i å betale bompenger

– Forbundet har ønska seg ei ordning som gjør at også utenlandske transportører må betale bomavgifter, sier regionsjef Olav Vefald i Lastebileierforbundet i Telemark, Vestfold og Buskerud.

Du kan lese mer om reglene her.

Lover flere kontroller

Thorstein Trogstad områdeleder i Statens Vegvesen

– Vi vil kraftig intensivere kontrollene på nyåret der vi får kjøretøy inn i landet ved ferjeanløp og grenseoverganger, sier Områdeleder i Statens vegvesen Thorstein Trogstad.

Foto: Stine Hansen Bakkebø / NRK

– Forutsetningen for at dette i det hele tatt skal fungerer er at det blir kontrollert. Vi er avventende skeptiske, men vi håper at kontrollene blir så sterke at det vil fungere slik regjeringen har sagt, sier Vefald.

Områdeleder i Statens vegvesen Thorstein Trogstad lover å håndheve den regelen.

– Vi vil intensivere kontrollene på nyåret der vi får kjøretøy inn i landet ved ferjeanløp og grenseoverganger, sier Trogstad.

Gebyret for å ikke følge kravet om automatisk bombrikke er 8000 kroner.

– Urimelig for noen

Alle eiere av kjøretøy over 3, 5 tonn har fått brev om de nye reglene. I brevet blir det presisert at kravet gjelder kun de som driver i kommersiell virksomhet.

– Til de utenlandske transportørene har det vært informert på grensestasjonene. Min oppfatning er at alle i bransjen skal være godt informert, sier Trogstad.

Olav Vefald

– Forbundet har ønska seg ei ordning som gjør at også utenlandske transportører må betale bomavgifter, sier regionsjef Olav Vefald i Lastebileierforbundet i Telemark, Vestfold og Buskerud.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

I Lastebileierforbundet hilser de likebehandlinga velkommen, men de ser også at de nye reglene kan virke urimelig for enkelte i bransjen.

– Det vil bli rart for en som kjører kun i Rauland eller i Fyresdal å ha en bombrikke i bilen når han aldri er i nærheten av en bom med lastebilen sin, sier Vefald i Lastebileierforbundet.

Han mener likevel at det er en liten pris å betale i forhold til at de nye reglene kan få bukt med mangeåring uheldig konkurransevridning i bransjen.

– Heldigvis finnes det ordninger der en betaler et depositum for ei bombrikke, og passerer en aldri en bom får man jo heller ingen regning, sier Vefald.

  • Leter etter savnet pasient

    En kvinne på 88 år som er pasient på Vessia i Porsgrunn er savnet. Politiet er ikke sikker på hva hun hadde på seg da hun forsvant. Likevel ber politiet folk om å ringe 02800 dersom de ser kvinnen.

  • Anmeldt for scooterkjøring

    Politiet og Statens naturoppsyn har utført kontroll av motorferdsel i utmark i Vinje og Seljord denne helgen. 4 personer er anmeldt for å ha kjørt snøscooter uten løyve. Statens naturoppsyn har skrevet ut 3 gebyrer til snøscooterkjørere som har kjørt utenfor lovlige traseer i Vinje.

  • Fare for flere feil

    222 kunder er nå uten strøm i Vestfold og Grenland. De fleste av disse er knyttet til en kontrollert utkopling for å fjerne is fra ledningene vest for Farrisvannet i Larvik. Det skriver Skagerak i en pressemelding. Mange steder er det mye snø og is på ledninger og trær. Faren for nye feil gjør at selskapet gjennomfører kontrollerte utkoblinger. Mildværet og nedbøren som er ventet til uka øker faren for nye feilsituasjoner, ifølge Skagerak Nett. Derfor opprettholder derfor selskapet full beredskap. Se avbruddskart her.

    Mats Holmbakken, Skagerak Nett, driver feilretting i høyden.
    Foto: Geir Iskasen / Skagerak Nett