Hopp til innhold

– Ledninger gir helikoptre problemer

Einar Andersen, flygesjef i Fjellfly AS, forteller at helikopterflygerne har spennkart med oversikt over ledninger - men at ledningene av og til kan gå i ett med terrenget.

Helikopterstyrt på Sollihøgda

Et helikopter fra Norsk Luftambulanse styrtet ved Sollihøgda i dag. To personer er bekreftet omkommet. En person er alvorlig skadet.

Foto: Vegard Aas / Presse30.no

– Dette er først og fremst en veldig trist situasjon, og tankene våre går til berørt personell og familiene og Norsk Luftambulanse, sier Einar Andersen om ulykken med et helikopter fra Norsk Luftambulanse ved Sollihøgda i Buskerud i dag.

To personer er bekreftet omkommet. En mann er alvorlig skadet.

Einar Andersen, flygesjef i Fjellfly AS

Einar Andersen, flygesjef i Fjellfly AS, har nesten 50 års erfaring fra helikopterbransjen.

Foto: Privat

Traff ledninger

Andersen - som har nesten 50 års erfaring i bransjen og driver med helikoptertransport - sier at det på det nåværende tidspunktet er vanskelig å si nøyaktig hva som har skjedd, men han hører at det har vært noen ledninger involvert i havariet.

– Og det er det første som slår meg, er at de i helikopteret ikke har sett ledningene. Men det er vanskelig å si noe som helst nå, understreker Andersen.

Gode til å lande på ukjent terreng

Han kan fortelle at det er store utfordringer for en helikopterpilot å lande på ukjent terreng. Spesielt hvis det er litt dårlig vær. Men, sier han, pilotene er godt trent og forberedt på slike forhold, og vet hva som må gjøres når de er på ukjent område.

– Ofte blir det gjort en grundig research før de drar ut i et område, med kontakt med personell på stedet for å få informasjon om landingsplassen. Men når det gjelder luftambulansen så er det klart at de er på utrolig mange vanskelige og forskjellige plasser, sier Andersen.

For oversikt over ledninger og andre hindringer, så bruker helikoptrene såkalte spennkart. Likevel er ikke alle ledninger avmerket på disse kartene, og det er et problem for helikopterbransjen.

Ulykkeshelikopteret på Sollihøgda

Ulykkeshelikopteret på Sollihøgda.

Foto: Su Thet Mon / NRK

Ledninger går i ett med bakken

– Det er mange små ledninger vi ikke har fortegnelse over, sier Andersen.

Det jobbes med å få varslingssystemer i cockpit, som skal gi beskjed når det er hindringer foran. Systemet er ennå ikke ferdig utarbeidet, og det er heller ikke lett å få på alt som er av ledninger.

– Dessuten, hvis det er dårlig vær og en ledning er nediset, så går den ganske i ett med terrenget. Da er den ikke lett å se, sier Andersen.

– Alle som driver med helikopter reagerer sterkt på dette, og synes det er forferdelig trist. Det er tunge dager for alle, slår han fast.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark