Hopp til innhold

Revolusjonerte oljeberedskapen

Oljeutslippet etter «Full City»-havariet ved Langesund i fjor sommer førte til nytenkning i oljeberedskapen. Nytt norske oljevernsystem presentert i dag.

ISO 3 nytt oljevernsystem

ISO 3 er et nytt norske oljevernsystem med små robuste arbeidsbåter med tungt utstyr for effektive renseoperasjoner etter store oljepåslag på strand og fjære.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Et norskutviklet system kan revolusjonere oljeberedskapen.

Nå skal det innlemmes i oljeberedskapen i Texas, og håpet er at også den skadelidte kyststripen etter oljekatastrofen i Mexicogolfen kan dra nytte av den norske nyvinningen.

Natt til 31. juli i fjor sommer gikk lasteskipet «Full City» på grunn ved Såstein utenfor Langesund. Skipet hadde 1120 kubikkmeter tungolje om bord - rundt 300 tonn olje rant ut i sjøen.

Les: Kapteinen dømt til fengsel

Les også: Hytteeiere er sjokkerte

Full City ved Såsten

Full City gikk på grunn utenfor Langesund i fjor sommer.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Kommer kjapt i gang

Systemet består av tre katamarankonstruerte, robuste småbåter utstyrt med kraftige pumper, slanger og oppsamlingstanker.

Båtene kobles i kjede som et tog og kjøres på land i fjæra, der mannskapet umiddelbart kan komme i gang med opprenskning av oljesøl.

En eller to vogner kan kobles fra og gå videre til andre opprenskningsplasser med nødvendig utstyr.

Alt om «Full City»

Begeistret

Rune Rørstad ISO 3

Rune Rørstad Bodø Industri A/S lanserer et nytt oljekonsept.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Sentral i utvikling og produksjon er arbeidsmarkedsbedriften Bodø Industri AS, som tirsdag demonstrerte det nye systemet på Sjursøya i Oslo havn.

Torsdag skal båtene i konvoi videre til Kystverkets beredskapsavdeling i Horten for visning.

– Under opprenskningen etter Full City så vi folk sitte i fjæra og samle opp tung og seig olje med murskje og spade. Det måtte gå an å gjøre det mer effektivt. Med dette systemet gjør et mannskap på fem mer enn det et femtitall personer har klart hittil, sier prosjektleder Rune Rørstad i Bodø Industri AS til NTB.

Både miljøvernere og representanter for den offentlige oljevernberedskap gir overfor NTB uttrykk for at de er storbegeistret for det nye systemet. Ikke minst fleksibiliteten at båtene ikke må stå på lager, men kan benyttes til andre gjøremål når de ikke er i bruk i oljevernet.

En drøm

Knut Frederik Horn og Anne Christine Parborg

Knut Frederik Horn og Anne Christine Parborg fra WWF følger spent med på det konseptet med oljesanering på strender og i fjæra.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

– Det er sånt vi har drømt om. Systemet byr på veldige fordeler, ikke minst også når det gjelder HMS helse, miljø og sikkerhet, sier Arne Døvle i Ringerike brann- og redningstjeneste.

Han er leder for beredskapsavdelingen og var begeistret vitne til demonstrasjonen på Sjursøya. Riktignok representerer han en innlandskommune, men han ser store verdier i at slike beredskapsbåter kan utplasseres også der, ikke minst på grunn av fleksibiliteten: den kan brukes til forflytning av utstyr på innsjøer og elver, og i forbindelse med skogbranner.

– Alle interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA) bør ha en komplett enhet tilgjengelig. På hengere er det ingen problemer å frakte utstyret til andre distrikter om nødvendig, sier Døvle til NTB.

Han støttes fullt ut av Knut Fredrik Horn i WWF, som i fem år har vært engasjert i prosjektet Ren Kyst. Dette erstatter et nitid håndarbeid.