NRK Meny
Normal

– Straks staten satser på lyntog, legger vi ned

Lyntogentusiast Kjell Stundal i Norsk Bane AS vil at selskapet skal legges ned så fort som mulig. Det vil skje den dagen Staten starter bygging av lyntog over Haukelifjell.

Kjell Stundal.

– I dag er det mangel på kapasitet når det gjelder å frakte gods på norske jernbaner. Med vårt forslag vil kapasiteten bli mer enn god nok, forteller Kjell Stundal.

Foto: Roald Marker / NRK

Mandag samler selskapet seg til generalforsamling i Bø. Samtidig inviterer de til miniseminarer om hvor mye man kan spare med lyntog, lider Stortinget av beslutningsvegring og lyntogspor over Haukeli.

Når sistnevnte tema kommer opp er Stundal mer enn entusiastisk.

– Med lyntog gjennom Bø går det et tog hver time, du kommer deg til Oslo på 56 minutter og til Bergen på litt over en time, sier han til NRK.no.

Les også:

– Kan betale ned alt på 30 år

Selv om det vil koste milliarder av kroner å investere i lyntog, er ikke Stundal det minste engstelig for kostnadene.

– 130 milliarder for en full utbygging mellom Oslo, Bergen og Stavanger høres mye ut, men inntektene så store at vi kan betale ned alt på 30 år.

– Hvor kommer passasjerene fra?

– Ingen land i verden har så mange flyreiser hvert år som Norge. Med lyntog slår vi flyene i reisetid, vi vil være rimeligere enn dem og i tillegg skal vi også frakte gods med lyntog. Dette vil gi et så godt inntektsgrunnlag at det faktisk vil være lønnsomt, forteller Stundal med begeistring.

Les også:

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kjell Stundal

Kjell Stundal vil bygge helt nye lyntogtraseer over hele Sør-Norge. Passasjerene vil han hente fra alle de som bruker fly.

Foto: Roald Marker / NRK

– Få lønnsomme lyntog

Den begeistringen synes ikke å ha smittet over på politikerne på Stortinget. Samferdselspolitisk talsmann i Frp, Bård Hoksrud, har hørt dette før.

– Det er svært få lyntog som er lønnsomme andre steder i verden. Derfor har jeg ikke tro på at det vil skje i Norge heller. Dessuten har Stortinget sløst bort 80 millioner på en utredning som Jernbaneverket sto bak. Den viste at lyntog i Norge er ulønnsomme.

Les også:

Kjell Stundal i Norsk bane blir lettere oppgitt over denne påstanden. Han mener Jernbaneverkets utredning utelater viktige momenter og viser heller til Norsk Banes egen utredning.

– Den er utarbeidet av Deutsche Bahn, et selskap som er i tet i verden når det gjelder lyntog, drift og bygging av slike spor, forteller han. – Bruker politikerne litt tid på å lese den grundig, vil de se at vår rapport har tatt med andre – og etter vår mening – viktige momenter som er utelatt av andre.

Skal ikke leve evig

Når Norsk Bane samler seg til generalforsamling, kommer Bård Hoksrud med denne oppfordringen.

– Jeg vil at kommuner og andre eiere i selskapet skal tenke seg nøye om før de fortsetter å investere penger. Kommunene har nok av andre ting å bruke penger på. Når det gjelder jernbane i Norge er det viktigste nå å gjøre ferdig InterCity-utbyggingen med dobbeltspor, avslutter Hoksrud.

– Det har Hoksrud alltid sagt, svarer Kjell Stundal. – Vårt mål er ikke å leve evig, straks staten satser på lyntog, er vår oppgave løst og vi kan legge ned, svarer han.

Les også:

  • Vogntog veltet på Notodden

    En trailer har veltet på Europavei 134 ved Bamlesletta på Notodden i Telemark. Vogntoget har kjørt i grøfta og tippet på siden, melder politiet i Telemark. Det er redusert fremkommelighet på strekningen Seljord - Notodden på grunn av berging.

  • Veldig glatt

    Politiet har fått meldinger om at det skal være svært glatt på flere sideveier. Flere melder om mindre trafikkuhell og om kjøretøy som står fast.

    Glatte veier
    Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK
  • Kjørt til sjekk etter ulykke

    To kvinner i slutten av tenåra har blir kjørt til sykehuset for en sjekk etter en ulykke ved Voldskrysset i Skien, melder politiet. Personbilen kjørte av vegen og inn i en lyktestolpe.