NRK Meny

– Like trygt som skip med folk om bord

PORSGRUNN (NRK): De førerløse båtene som skal frakte gjødsel fra Herøya til Brevik, skaper liten bekymring.

Borgar Slørdal

Havnekaptein i Grenland havn, Borgar Slørdal.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Vi tror et førerløst skip kan være minst like trygt som et skip med mennesker om bord.

Det sier havnekaptein Borgar Slørdal ved Grenland havn.

Erstatter trailere

Tirsdag ble det kjent at Yara ønsker å ta i bruk verdens første elektriske, utslippsfrie og førerløse containerskip fra år 2019/2020. Skipet skal erstatte 40.000 årlige turer med trailere mellom Herøya og havna i Brevik.

Skipsleia i Brevik er en av de travleste i landet, med både containerskip og det som blir betegnet som skip med farlig last.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har sagt at han tror skipet vil endre måten vi kjører gods langs kysten på. Norsk Sjøoffisersforbund har imidlertidig ytret bekymring for et førerløst skip.

Elektrisk og selvkjørende fartøy skal kjøre mellom Herøya og Brevik.

Hvorfor er Flytoget bemannet?

– Hvorfor er Flytoget mellom Oslo og Gardermoen bemannet? Alle de nestenulykkene som har blitt avverget fordi det har vært mennesker om bord ved teknisk svikt, det må vi også huske på når vi snakker om sikkerhet, sa direktør i forbundet, Hans Sande, til Dagsrevyen tirsdag kveld.

Harald Andreassen

Regiondirektør i Kystverket, Harald Andreassen.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK
Bjørn Tore Orvik

Logistikk- og økonomisjef i Yara i Porsgrunn, Bjørn Tore Orvik, som hadde ideen til det førerløse skipet.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Men havnekapteinen deler ikke forbundets bekymring. Heller ikke Kystverket frykter for sikkerheten.

– Vi er glade for at vi har trafikksentralen som kan overvåke trafikken og vi er positive til dette, sier regiondirektør i Kystverket Harald Andreassen. Han mener det førerløse skipet er en verdensnyhet.

Skjønner at folk er skeptiske

Yara har fått mye oppmerksomhet etter at de slapp nyheten om et førerløst skip, forteller Bjørn Tore Orvik. Han sier han forstår at flere bekymrer seg for ny teknologi.

– Likevel mener jeg dette er trygt. Vi har kommet langt på automatisering på andre området, sier han.

Det er Kongsberg-gruppen som skal levere teknologien til skipet.

– Skipet kommer til å være fullstappet med sensorer integrert med kontrollsystemer og overvåkingssystemer og her vil sikkerheten bli enda bedre enn med bemannede skip, sier Kongsberg-gruppens konsernsjef, Geir Håøy.

Heller ikke båtfolket er spesielt bekymret.

– Jeg har ingen store problemer med det. Teknologien har kommet så langt i dag at jeg tror at det er trygt for båtfolk å passere også førerløse skip, sier båteier Geir Arne Evjen.