NRK Meny
Normal

– Jeg vil levende hjem til kone og barn

BAMBLE (NRK): Norges Lastebileierforbund advarer mot planer om smalere vegskulder langs E18.

Mikael Karlsson

Yrkessjåfør Mikael Karlsson mener en vegskulder på to meter, fremfor tre, vil være farlig for yrkessjåførene.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Hvis du får en punktering, så er det livsfarlig. Vi står ute i veien, vi trenger plassen!

Det sier Mikael Karlsson fra Tipp Frakt i Skien når NRK møter han langs E18.

Karlsson er ikke begeistret for utbyggerselskapet Nye Veier sine planer. Selskapet ønsker nemlig å bygge ny firefelts motorvei gjennom Bamble i Telemark med en vegskulder på to meter fremfor tre.

Vegskulder

Se Mikael Karlson forklare hvorfor smale vegskuldre er farlig for lastebilsjåfører.

Sparer over 100 millioner

Strekningen som går gjennom Bamble er 18 kilometer lang. En vegskulder på to meter istedenfor tre, der det ikke er rekkverk langs veien, sparer Nye Veier for 100 millioner kroner.

I tillegg har selskapet også fått mye omtale fordi de ønsker å bygge deler av E18 mellom Tvedestrand og Arendal uten veglys. Direktør for teknologi og utbyggingsstrategi i Nye Veier, Anette Aanesland, har anslått ovenfor NRK at de kan spare mellom 17 og 20 millioner kroner på å droppe lys på deler av veien.

Magne Ramlo

Prosjektdirektør i Nye Veier, Magne Ramlo, mener en smalere vegskulder ikke vil gjøre veien farlig.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Olav Vefald, sier han forstår behovet for å spare penger, men han syns ikke vegskulderen er stedet å spare inn på.

– Vi må akseptere at det skal bygges effektivt, men det må ikke gå på bekostning av sikkerheten, sier han.

Kommunikasjonsrådgiver Imi Vegge i Nye Veier skriver følgende i en tekstmelding, når NRK spør om bredden på vegskulderen:

"Vi bygger firefelts motorvei med høy standard."

Motorvei med to meter veiskulder er 50 centimeter mer enn kravet i gjeldende håndbok.

– Vi skal bygge samfunnssikre veier med høy kvalitet, og det gjør vi også her når vi bygger en vei som er bedre enn kravet fra håndboken tilsier, sier prosjektdirektør for E18-strekningen, Magne Ramlo.

Ber politikerne tenke sikkerhet

Olav Vefald

Regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Olav Vefald, ber politikerne om å stanse Nye Veiers planer.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Det svaret holder ikke for Vefald og Lastebileierforbundet. Forbundet frykter nå at dette kan bli en framtidig standard på mange nye motorveier i Norge, fordi veien er innenfor minimumskravet, slik Nye Veier påpeker.

– Jeg mener politikerne skal sette foten ned og si at trafikksikkerheten skal står i første rekke, sier Vefald.

Han får støtte fra yrkessjåfør Mikael Karlsson, som sier han er redd for å gå ut av lastebilen, selv med dagens tre meter brede vegskulder:

– Jeg går ikke ut hvis jeg får motorstopp. Jeg har familie hjemme som alle andre, og jeg vil hjem på kvelden jeg også, sier han.

  • Ikke bestemt seg for rekonstruering

    Politiet har ikke avgjort om de skal gjennomføre en rekonstruksjon av hendelsen som førte til at skiensmannen Hjalmar Johnsen døde. Politiet sier til Varden at de må ha svar på flere analyser før de bestemmer seg.

  • Færre på AAP

    Nye tall fra NAV viser at det er en sterk nedgang i antall unge på arbeidsavklaringspenger i Telemark. Så langt i 2017 er det 317 færre personer som mottar arbeidsavklaringspenger i fylket. Nedgangen blant unge under 30 år er på hele 9,5 prosent.

    NAV Skien.
    Foto: Anne Lognvik / NRK
  • Støtter Rådmann

    Hovedutvalg for Plan, bygg og miljø i Kragerø har enstemmig vedtatt at eieren av sjøbua på Garnholmen må rive store deler av oppussingarbeidet som er gjort.

    Hovedutvalget støtter dermed rådmannen i saken.

    Kragerø
    Foto: Britt Boyesen / NRK
  • Skal oppgradere gruva

    Vest-Telemark museum har fått 700 000 kroner til å ruste opp gruvene på Åmdals Verk i Tokke.

    Pengene skal brukes til å gjøre gruvene sikrere og mer attraktive for besøkende, sier driftsleder ved museet, Karl Endre Bjerk, til Vest-Telemark blad.