Hopp til innhold

– De er arrogante og blåser i alle andre

Bussjåfør Jostein Gjærum ønsker en maksregel på hvor lenge en vei kan være stengt etter en ulykke.

Dødsulykke E18/Jostein Gjærum

Jostein Gjærum ønsker et større fokus på å få åpnet veien etter en trafikkulykke.

Foto: Aksjon E18/Christina Førli Aas / NRK

Han mener at Vegvesenet må ha mer fokus på å få åpnet veien igjen etter en trafikkulykke.

Vei stengt i åtte timer

Etter at E18 i Bamble var stengt i hele åtte timer etter en dødsulykke på fredag, mener Gjærum at det må diskuteres hvor lenge det er akseptabelt at en vei er stengt.

– Det sitter kanskje 50 personer i min buss som skal rekke et fly på Gardermoen, det sitter kanskje en bak meg som skal skrive under en kontrakt og da går det ikke an at en etat er så arrogant og blåser i alle andre. Det må være noen på ulykkesstedet som har fokus på å få trafikken i gang igjen så fort som mulig, sier han til NRK.no.

Han har tenkt på dette lenge.

– For et par år siden var det en representant fra Vegvesenet som uttalte det at så lenge han fikk gjort jobben sin etter en ulykke, så blåste han i hvor langt tid det tok. Det reagerte jeg på, forteller han.

Hva synes du? Diskuter saken nederst i artikkelen.

Vil ha fokus på å åpne veien

– Er det kynisk å snakke om personer som skal komme seg fram når noen har omkommet i en ulykke?

– Det er klart at det er en tragedie hver gang noen dør i trafikken, men veien er der for å tjene mange. Det er mange som vil ha svar på hva som har skjedd i en ulykke, og jeg kan ikke gå inn å kommentere alle ulykker, jeg kjenner ikke til ulykken på fredag blant annet, men jeg etterlyser noen som har fokus på å få trafikken i gang igjen så fort som mulig, sier han.

– Virker rart med en makstid

Eivind Gurholt.

– Når undersøkelensene er ferdig og bilen flyttet, så blir veien vanligvis åpnet nokså snart, sier Eivind Gurholt.

Foto: Christina Førli Aas / NRK
Vidar Tellefsen

Vidar Tellefsen i Aksjonsgruppa for sikrere E18 har forståelse for tidsbruken.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Fungerende distriktssjef for Statens vegvesen i Nedre Telemark, Eivind Gurholt, mener de jobber så fort de kan, og at det er politiet som tar beslutningene om når veien skal åpnes.

– Det er flere ting som skal skje når det har skjedd en trafikkulykke. Jo mer alvorlig den er, jo mer skal foregå. Sett fra vår side så er det politiet som er leder på skadestedet, det er de som har ansvaret og det er de som treffer de beslutningene som skal tas, sier han.

Han kjenner ikke til noen situasjoner der veien kunne blitt åpnet fortere.

– Krav til en makstid virker rart. Her er det ting som må ta sin tid og vi er også interessert i at politiets etterforskning av ulykken blir best mulig for her kan det være ting en kan lære av både i vårt arbeid og politiets arbeid. Det er viktig å få klarlagt hva som har skjedd på stedet, sier Gurholt.

– Da stiller jeg dette spørsmålet; har jeg som trafikant noen glede av den rapporten som blir laget, eller er det noe som blir stappet ned i en skuff, undrer Gjærum.

– Umulig å overholde

Trafikk-koordinator i Telemark politidistrikt, Dag Thomassen, er helt uenig i forslaget om å ha en makstid for stengning. Han mener dette ikke vil være mulig.

– Det tror jeg det er umulig å sette. Stedene ulykkene skjer og hva slags type ulykker er jo alltid forskjellig. Å sette en makstid blir helt umulig, sier han.

Men er du enig i at åtte timer er for lenge?

– Åtte timer er veldig lenge, men jeg tror ikke de som jobbet på stedet stengte veien noe lenger enn det de hadde behov for, sier Thomassen.

– Viktig å holde veien stengt

Vidar Tellefsen i Aksjonsgruppa for sikrere E18 støtter tidsbruken ved ulykker.

– Jeg står gjerne i kø i to dager hvis det kan føre til bedre sikkerhet på veiene, sier han til NRK.no.

Han mener det er viktig for vegvesenet og politiet å kunne etterforske ulykkene. – Det er nødvendig for å kunne forebygge ulykker, mener Tellefsen.

Lederen for aksjonsgruppa sier denne ulykka er bare én av mange som viser hvor viktig det er med en firefeltsvei.

– Kanskje det hadde skjedd noe raskere hvis det var stortingspolitikerne våre som satt i disse lange køene? spør Vidar Tellefsen.