– Det hjelper ikke å ha flotte attraksjoner hvis ingen vet om dem

Reiselivsnæringen i Telemark deler bekymringen til ordførere og rådmenn som frykter negative konsekvenser hvis regjeringen kutter i markedsføringskroner til reiselivet.

Telemark får nye bilder

For at det skal komme besøkende til Telemarkskanalen og andre norske turisattraksjoner, må det markedsføring til, mener Visit Telemark.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

I en fersk undersøkelse kommer det frem at svært mange er bekymret for hva som vil skje med reiselivet dersom regjeringens varslede kutt på 40 millioner blir en realitet.

Håkon Nordby

Markedssjef i Visit Telemark Håkon Nordby.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Bekymret i Telemark

Ordførere og rådmenn i alle landets kommuner er spurt, og mange uttrykker bekymring for at kutt kan få negative konsekvenser.

Reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Virke.

Reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Virke mener kutt vil få store konsekvenser.

Foto: Virke

Størst bekymring er det i Telemark, hvor hele 83 prosent av ordførerne og rådmennene sier JA når de blir spurt om følgende spørsmål:

Regjeringen foreslår å kutte i bevilgningene til markedsføring av norsk reiseliv. Vil dette få negative konsekvenser for reiselivet i din kommune?

– Dramatisk

Reiselivsnæringen i Telemark er enig i denne bekymringen, og markedssjef i Visit Telemark, Håkon Nordby, sier at kutt kan bety færre turister og mindre synlighet.

Statsekretær Dilek Ayhan

Statssekretær Dilek Ayhan i Nærings- og fiskeridepartementet.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

– Det hjelper ikke å ha flotte attraksjoner hvis ingen vet om dem, sier han.

– Telemarkskanalen og Gaustatoppen og Heddal stavkirke får ikke besøk dersom folk ikke vet at de finnes, legger han til.

Direktør for reiseliv i Virke, Hilde Charlotte Solheim, sier at det er dramatisk dersom det blir kuttet 40 millioner kroner til markedsføring av reiselivet.

– Det vil få store konsekvenser. Det vil føre til oppsigelser, og det vil føre til redusert kampanjeaktivitet, sier hun.

– Betydelig beløp

Statssekretær Dilek Ayhan (H) i Nærings- og fiskeridepartementet sier det fortsatt skal satses på reiseliv i Norge.

– I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015 ligger det fortsatt inne 217 millioner kroner til reiselivsformål over Nærings- og fiskeridepartementets budsjett. Av dette foreslår vi at 205 millioner kroner går til Innovasjon Norges reiselivsarbeid. Det er mindre enn i år, men det er fortsatt et betydelig beløp, sier hun.

– Ingen andre næringer får en så stor andel av sin profilmarkedsføring betalt av Staten. I tillegg er alle bransjenøytrale virkemidler, i Innovasjon Norge og i andre deler av virkemiddelapparatet, tilgjengelig for reiselivsnæringens aktører – hvis de har gode nok prosjekter, legger hun til.