Vil la kommunene bestemme over skuterkjøringen

Hvis Høyre inntar regjeringskontorene til høsten, vil de ha slutt på en langvarig prøveordning. Naturvernforbundet frykter naturen får lide under et politisk spill.

Snøscooter løype

For å kunne kjøre i løypenettet, må en være fastboende i Vinje og medlem av en av skuterklubbene Rauland, Møsstrond eller Hauk. Det er skuterklubbene som har ansvar for oppkjøring og stikking av løypenett.

Foto: Svein Olav Vaa

Telemark Høyre vil endre loven om motorferdsel og la kommunene selv bestemme hvem som får kjøre snøskuter på fjellet.

De åtte kommunene Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal, Fauske og Kautokeino har vært med i en prøveordning siden 2003. De har fått lage turistløyper og rekreasjonsløyper for skuterkjøring.

Solveig Sundbø Abrahamsen, mener dette blir en viktig symbolsak om partiet inntar regjeringskontorene til høsten.

Solveig Sunbø Abrahamsen

Solveig Sundbø Abrahamsen, 2.-kandidat på Høyres stortingsliste i Telemark, vil la kommunene bestemme over skuterkjøringen.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

– Det er en veldig viktig sak for kommunene og Høyre. Dette er et prøveprosjekt som har gått fra 2003. Og som konkluderte i 2005 med at dette var et vellykket prosjekt, sier Solveig Sundbø Abrahamsen, 2.-kandidat på Høyres stortingsliste i Telemark.

– Lagt i en skuff

Abrahamsen mener at loven motorferdsel er overmodent for en endring. Og hvis Høyre raskt kommer med lovendringsforslaget, vil det vise at de har en annen politisk retning i Norge.

– Dette regner jeg med at kan skje ganske fort. Dette er det en bred borgerlig enighet om, sier Abrahamsen.

For Høyre handler dette om å ha lokalt selvstyre, og kommunal handlefrihet.

Dette har regjeringen lagt ned i en skuff. De har ikke villet ta stilling til det. Slik at åtte kommuner får fortsette med prøveordningen, mens andre kommuner får ikke lov, sier Abrahamsen.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Hvis Høyre inntar regjeringskontorene til høsten, vil de ha slutt på en langvarig prøveordning.

Se video: – Skuter er moro, sier Sundbø Abrahamsen (Reporter: Kurt Inge Dale/Foto: Jonas Rydén)

– Regjeringen har brukt for lang tid

Tormod Svartdal er fylkesleder i Naturvernforbundet i Telemark, og de har sagt ifra flere ganger om hva de synes om motorferdsel i utmark. De er ikke enige med Høyres standpunkter. Men de synes også at regjeringen har brukt altfor lang tid på dette.

Tormod Svartdal

Tormod Svartdal, fylkesleder i Naturvernforbundet i Telemark, mener regjeringen har gjemt bort snøskutersaken

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Det er greit at Solveig Sundbø Abrahamsen tar opp saken nå. Regjeringen har jo hatt et utkast til en revidert lov om motorferdsel til utmark liggende nesten klar i årevis. De har bevisst lagt den i skuffen fordi de ikke ønsker den politiske belastningen ved å få en debatt om dette her, sier Tormod Svartdal, fylkesleder i Naturvernforbundet i Telemark.

– Viktig symbolsak

Lokalt selvstyre er veldig god Høyre-politikk. Det å gi kommunene større handlefrihet og større tillit. Så dette er en veldig viktig symbolsak for Høyre, sier Abrahamsen.

Naturvernforbundet er redd at naturen blir taperen hvis Høyre gjøre dette til en viktig sak i valgkampen.

– Nå når Høyre lanserer dette i valgkampen, sier det litt om det politiske spillet som slike saker ofte blir en del av. Det synes vi er ganske trist. For da blir det et spill i stedet for at vi får en god debatt om prinsipper og hva man skal tillate og ikke tillate, sier Svartdal.

– Bør være en felles politikk

Naturvernforbundet frykter at Høyre får gjennomslag for dette hvis de kommer til makten til høsten. De mener det er helt unødvendig å måtte sitte på en skuter for å oppleve naturen.

Snøscooter løype

Snøskuterløype.

Foto: Kristin Sveinson

– I Vinje kommune bor det en 3000–4000 mennesker, i Hjartdal 1800. Det er sikkert flere hytter med folk utenbygdsfra og utenfra fylket enn de som bor i kommunen. Det med lokal selvråderett er langt på vei ikke riktig. For det er mange flere som har sterke interesser i utkantkommunene, sier fylkeslederen.

– Vi er et land. Og det bør være en felles politikk og felles områder som alle kan ha glede av. Og de som bor tilfeldigvis et sted skal ikke ha monopol på utviklingen i sitt område. Hardangervidda er for hele Norge, sier Svartdal.