Hopp til innhold

Blir sliten av å hilse på nye hele tida

SKIEN (NRK): 91-årige Eva Aafoskaas i Skien har vært avhengig av hjelp siden påske, men liker dårlig å måtte hilse på stadig nye hjemmehjelpere. Hun skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å lage et bedre system.

Eva Aafoskaas ved kjøkkenbordet i Skien

STRESSET: Eva Aafoskaas blir sliten av stadig å måtte ta imot nye hjelpere i hjemmet sitt i Skien.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

– De får en lapp med navnet mitt på, sier Eva Aafoskaas. – Det blir som en tombola på en måte når de kjører rundt for å se til folk.

Aafoskaas anslår at hun siden påske har hatt besøk av rundt 25 forskjellige hjemmehjelpere. Hun trenger daglig tilsyn etter at hun skled og slo det ene beinet. Og hjelp får hun - av stadig nye mennesker.

– Jeg har telt på kalenderen, og jeg kjenner jo noen igjen da, noen har vært her opptil tre ganger. Men neste dag kan det være en ny hjelper igjen.

Og hun kjenner situasjonen godt igjen, for slik var det også da mannen hennes levde og trengte pleie for noen år siden. Også da var det stadig nye pleiere.

Eva Aafoskaas med katten Anders

Katten Anders er fin å ha, men Eva Aafoskaas trenger også andre, kjente hjelpere.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

– De skal jo vite hvordan jeg har det den dagen og så kommer det en ny og skal hun eller han også vite om det. Jeg blir nervøs og syk av denne situasjonen. Hvorfor får ikke kommunen orden på det?

Ikke lovstridig med mange pleiere

Fylkeslege Steinar Aase i Telemark sier de nylig har hatt et par liknende saker. Han sier det ikke er lovstridig å ha mange pleiere i seg selv. Det viktigste er at pasientene får en forsvarlig helsehjelp.

Fylkeslege Steinar Aase

Fylkeslege Steinar Aase i Telemark sier loven ikke setter begrensninger på antall hjelpere.

Foto: Sjur Øverås Knudsen / NRK

– Loven har ikke noe tall på antall pleiere, og en kan få god pleie selv om det er mange pleiere. Det viktigste er at vedkommende får hjelpen som trengs, men mange pleiere kan gi dårlig kontinuitet.

Pasient- og brukerombud Else Jorunn Saga i Telemark er bekymret for at informasjon om pasienten kan bli uteglemt når det er mange pleiere i bildet.

Else Jorunn Saga er pasientombud i Telemark

Pasient- og brukerombud Else Jorunn Saga mener det er viktig at kommunene informerer om muligheten til å klage.

Foto: Jannicke Møller Andersen / NRK

– Kan skje feil

– Noe av det alvorligste er at det da kan skje feil. Pleierne kan gå glipp av viktige endringer i tilstanden til pasienter, eller gi feil medisin.

Hun mener det viktigste er trygghet og verdighet for brukerne.

– Hjelpen må være et pluss. En må føle seg trygg.

Og det er nettopp det Eva Aafoskaas ikke blir av alle hjelperne. Den tidligere kunstneren og spesialpedagogen med 35 år som lærer i videregående skole bak seg føler seg stresset av situasjonen.

– Vi er ikke sånn at vi liker alle, og når en skal like 25 personer bare siden påske, er det ganske tøft, sier Eva Aafoskaas.

– Mange har det slik

Guro Windsvold, kommunalsjef for helse og velferd i Skien kommune, sier at denne saken berører henne sterkt.

– Her pekes det på noe av det som er en stor utfordring i kommunehelsetjenesten, som handler om det store puslespillet - altså, hvordan vi skal få riktig person til riktig bruker, og samtidig ivareta kontinuitet og kompetanse. Det er ikke lett, sier Windsvold.

Kommunalsjefen sier at dette er noe det jobbes med, men mener at det ikke er slik på grunn av bemanningen i kommunen.

– Dette handler ikke ført og fremst om bemanning, men blant annet om å få turnuser til å gå opp, sier hun, og legger til:

– Jeg tror det er mange som opplever det slik, dessverre.

Les også: