Hopp til innhold

70 år med flyhistorie opp i flammer

Fortvilelse preger flyentusiaster etter brannen på Geiteryggen. Deres historie på flyplassen strekker seg tilbake til 50-tallet.

Brann, Geiteryggen

Lite er igjen av det som en gang var, etter brannen på Geiteryggen.

Foto: Roald Marker / NRK

Sven Hermansen

Noen minner er fremdeles intakt på Geiteryggen, forteller flyplassjef Sven Hermansen. Blant annet en museumsdel.

Foto: Roald Marker / NRK

– Det er uerstattelig historie som har gått tapt.

Det sier Sven Hermansen, som er flyplassjef på Skien Lufthavn Geiteryggen.

Mye av det historiske materialet som er samlet om flyplassen gikk tapt, da det begynte å brenne på Geiteryggen natt til torsdag.

Sørgelig jubileum

Leder for Grenland flyklubb, Steinar Kolstad, kom til flyplassen da den stod i flammer natt til torsdag. Han kan fortelle om et flammehav som kun eskalerte, og minner og bygninger som raskt forsvant.

Steinar Kolstad

Leder i Grenland flyklubb, Steinar Kolstad, sier Luftfartstilsynet sender nye bøker til Geiteryggen. Alle tidligere flytimer er også elektronisk ivaretatt.

Foto: Roald Marker / NRK

I år kan flyklubben feire 70 år, men det som skulle bli et storstilt jubileumsår har blitt til noe helt annet.

Fire veteranfly, bilder, dokumentasjon, minner og lokaler. Alt har forsvunnet i flammer. Den totalskadde bygningsmassen inneholdt en kafeteria, en gammel terminal, kontorer, en leilighet, et verksted og kjellerlokaler.

– Det et sørgelig syn å se klubbhuset i aske. Jeg har fått mange meldinger i dag, folk syns dette er forferdelig vondt, sier Kolstad.

Lang flyhistorie

Ifølge Grenland luftsportsenter (Grenland flyklubb, Grenland fallskjermklubb og Russian Warbirds of Norway), strekker flyplassens historie seg tilbake til 1946, da Telemark Flyselskap ble etablert. Grenland flyklubb, som ble stiftet samme år, startet flyvinger fra flyplassen i 1952.

Samme år begynte kommersiell flyving fra Geiteryggen. Da bygde flypioneren Snorre Ketilsson, og kona Reidun, opp det som skulle bli Norges største småflyselskap på 50-tallet. Selskapet "Fjellfly" opererte frem til 1972, både med innenlands passasjerflyvinger og med charterfly og godstransport.

Fjellfly og hallen på Geiteryggen

Bildet viser en hall på Geiteryggen i den tiden Fjellfly opererte.

Området ved flyplassen ble også en slags attraksjon for lokale fordi det bodde to bjørner på stedet. Det ble også driftet en kafeteria der.

Det har ikke vært passasjerruter til og fra lufthavnen siden juni i 2015, da Widerøe la ned sin rute til Bergen. I ettertid av dette ble Grenland luftsportsenter stiftet, og det er denne organisasjonen som siden da har drevet med aktiviteter på flyplassen.

Har blitt lovet lokaler

Luftsportsenteret skal holde et møte på Geiteryggen torsdag kveld, og Kolstad sier de da vil gå gjennom minner og legge en plan for veien videre.

Skien kommune har lovet bort midlertidige lokaler i flyterminalen.

– Frem til vi kommer oss på beina og får bygget opp noe nytt, sier Hermansen.

Fly og flyplassruiner

Ett av fem fly, eid av Russian Warbirds of Norway, overlevde brannen på Geiteryggen.

Foto: Roald Marker / NRK