- Ulykken kunne vært unngått

Annenstyrmannen som er tiltalt etter «Full City»-havariet, mener kapteinen handlet uforsvarlig da skipet begynte å drive, og at ulykken kunne vært unngått.

Full City-styrmann

Styrmannen mener at ulykken kunne ha vært unngått dersom kapteinen hadde handlet annerledes.

Foto: Stein Ivar Ingebrigtsen

Annenstyrmannen mener at dersom kapteinen hadde tatt i bruk anker nr 2, som ikke var i bruk, kunne man ha unngått ulykken. Det kom fram da Nedre Telemark tingrett tirsdag fikk høre den unge sjøoffiserens politiforklaring.

Begge risikerer fengselstraff for brudd på Skipssikkerhetsloven og Forurensningsloven etter havariet som førte til at 300 tonn olje tilgriset strender i Telemark, Vestfold og Aust-Agder.

Artikkelen fortsetter under videoklippet.

Video FJERNER-OLJE-060410-DR2100_MXF_Innboks.MP4

Se video: Opprydning etter Full City-ulykken.

Ville ikke vekke kapteinen

Den 27 år gamle annenstyrmannen, med tre års høyskoleutdannelse, hadde bare seilt i to måneder da ulykken skjedde. Han hadde ansvaret på broen fra kl 20 til midnatt. Da det blåste opp til stiv kuling varslet han maskinisten om at han måtte være klar til å starte hovedmotoren, men han ville ikke vekke kapteinen, fordi han trengte hvile. Han holdt øye med innkomne meldinger og vindmåleren, men gikk ikke grundig gjennom værmeldingen.

Han kjente bare navnet Herøya, der skipet skulle laste. Skagerrak, Svenskegrensa, Jomfruland og andre navn i kulingvarselet som ble sendt ut, var ukjente for ham, og han reagerte ikke på varselet, forklarte han.

I politiforklaringene ga han uttrykk for at alt var under kontroll, og at skipet lå stabilt for anker, inntil han gikk av vakt ved midnatt. Men straks han fikk avløsning ble det slått alarm: båten var i drift. Han var bare så vidt kommet på lugaren da det ble slått alarm, og han sprang tilbake til broen. Der var det kaos, vinden var så sterk at en knapt kunne stå oppreist, og kapteinen hadde overtatt kommandoen. Den ferske annenstyrmannen måtte kaste opp flere ganger utover natta, men kapteinen ville ha ham på broen, også etter at en del av mannskapet var evakuert.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Full City

Full City utenfor Langesund i juli.

Foto: Teigen, Trond Reidar / Scanpix

Hvem har skyld?

27-åringen vegret seg først for å svare på negative spørsmål om kapteinen.

- Kapteinen var sliten, og 27-åringen hadde hørt at han hadde høyt blodtrykk, forklarte han. Da han fikk spørsmål om hvem som hadde skyld i ulykken, torde han først ikke svare på politiets spørsmål. Men da han ble spurt om hvorvidt han ville løst den kritiske situasjonen på samme måte som kapteinen, kom kritikken.

Mandag sa 27-åringens forsvarer at det ikke noen motstridende interesser mellom de to tiltalte, og at de to forsvarerne derfor vil overlappe hverandre under rettsaken.