Hopp til innhold

- Bussen er en miljøsynder

Bybane og trikk er løsningen dersom Co2-utslippene skal kuttes, viser ny forskning.

Bussholdeplass
Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Bussene slipper ut nesten like mye klimagasser per passasjer som bilen. Politikerne ønsker å ruste opp busstilbudet for å redusere utslippene, men virkningen er slett ikke slik de tror.

Studier Vestlandsforkning har utført viser at kun bybane og trikk vil kunne få ned Co2 utslippet fra trafikken vesentlig.

Dårlig utnytting av kapasitet

Vestlandsforskning har gjort en studie av hvilke transportformer som er mest miljøvennlig. Bilen slipper ut 0,13 kilo Co2 per person per kilometer, og bussene slipper ut 0,11 kilo per person.

Trikken og bybane derimot slipper ikke ut noe som helst.

- I et bysystem har bussen mange stopp. Kapasitetsutnyttelsen blir dårlig i løpet av døgnet, for bussrutene må jo gå, sier Karl Georg Høyer, professor i Teknologi og Miljø ved Høyskolen i Oslo.

Han mener bussen er et kollektivt transportmiddel som byr på store muligheter for effektivitet hvis kapasiteten utnyttes.

Bussen er også en versting når det gjelder Nox-utslipp som er spesielt plagsomt for astmatikere, allergikere og lungesyke.

Trist å høre

Varaordfører for Venstre i Porsgrunn, Siren Johnsen, sier hun synes det er trist å høre at bussen ikke er så miljøvennlig som man trodde.

- Det man har kjempet for og det man har trodd på endret seg plutselig, sier hun.

- Hvilke konsekvenser får dette for planleggingen videre?

- Jeg vil jo tro at den vil gjøre et hopp fremover for en bybane, sier hun.