Hopp til innhold

Kollektivpassasjerene er tilbake: – Utrolig gledelig

For første gang siden pandemien har Ruter like mange reisende som før koronaen traff.

Rød buss i Oslo

SOM NORMALT: Etter ferien har det vært flere eller like mange kollektivreisende som før pandemien.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Så sent som i juli var passasjertallet 96 prosent av normaltrafikken før pandemien. Så kom omslaget.

4 prosent mer enn normalt

I august spratt tallet opp i 104 prosent. For første gang tok flere enn før koronaen buss, trikk og bane.

Nå er også septembertallet fra Ruter klart. Det endte på nøyaktig 100.

Sirin Stav og trikk på Stortorget

HYGGELIGE TALL: Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav gleder seg over at passasjerene ser ut til å være tilbake.

Foto: Olav Juven / NRK

– Dette er utrolig hyggelige tall, sier Oslos avtroppende miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG).

– Byrådet har gjentatte ganger lagt penger på bordet for å sikre et godt tilbud og kutte i prisene. Det ser vi fruktene av nå, sier hun.

Halvparten forsvant

Da pandemien rammet og samfunnet langt på vei stengte ned i mars 2020, forsvant halvparten av de kollektivreisende.

Og med det halvparten av billettinntektene.

Siden har det vært brukt milliarder av kroner på å holde hjulene i gang landet rundt.

Først var det staten som bidro med store beløp.

Og da regjeringen stengte pengekrana, måtte Oslo kommune og Viken fylkeskommune trå til for å hindre dramatiske kutt i tilbudet.

Les også NRK svarer: Hvorfor er kollektivtrafikken så dyr?

Rød buss i Oslo

Kampanjepris

At den mye omtalte «normalen» er tilbake i Ruters område akkurat i høst, kan skyldes billettpriser.

  • Ordningen med billigere enkeltbilletter, såkalte Reis, ble innført i april.
  • Fra 1. juli ble prisen på månedskort for barn og unge senket til 299 kroner i sone 1, 399 kr i sone 2 og 499 kr for 3 eller flere soner.
  • I perioden 21. august til 15. september var det kampanjepris på 499 kroner for månedskort for voksne i sone 1.

Det blir derfor spennende å se om tallene er like gode i oktober når kampanjeperioden er over.

Og om det er rom for å senke prisen på voksen-månedskortet permanent, slik mange partier har lovet.

Krisepakke

Sirin Stavs parti MDG gikk til valg på å kutte prisen fra dagens 853 til nettopp 499 kroner.

I det avtroppende byrådets budsjettforslag for neste år er det ingen spor etter dette valgløftet..

I stedet foreslo byrådet nok en krisepakke på 1,2 milliarder kroner over fire år.

Nettopp inntektssvikt etter pandemien var en av begrunnelsene.

Les også Oslo-budsjettet: Milliardpakke skal redde Ruter

Sirin Stav foran trikk

Men kanskje kan pengene brukes annerledes.

– Hvis passasjerveksten vi ser nå er varig og billettinntektene øker, vil jo også behovet for tilskudd være mindre.

– Da kan man jo bruke disse pengene på å kutte prisene og styrke tilbudet enda mer.

– Nå blir det opp til et nytt byråd å finne rom for det, sier Sirin Stav.

Taust fra nytt byråd

Også de to påtroppende byrådspartiene i Oslo har lovet billigere månedskort.

Venstre gikk i likhet med MDG til valg på 499 kroner. Høyre har sagt 200 kroner billigere enn i dag.

NRK har ikke lyktes å få svar på om løftet om billigere månedskort vil være en del av den nye byrådsplattformen.

Akershus vil kutte prisen

Oslo kommune eier Ruter sammen med det som etter nyttår igjen blir Akershus fylke. Der har det påtroppende fylkesrådet allerede lovet billigere billetter.

– Vi skal prioritere å sette ned prisen på månedskort, sa Solveig Schytz (V) da fylkesrådserklæringen ble lagt fram i høstferien.

Les også Fritt skolevalg, billigere buss og splittelse om bompenger i nye Akershus

Det nye fylkesrådet i Akershus skriver under samarbeidsavtalen. Fra venstre: Solveig Schytz (V), Liv Gustavsen (Frp), Anette Sollie (H) og Ida Lindtveit Røse (KrF)