– Sjokkerende, sier Fremskrittspartiets Bård Hoksrud.
Frps samferdsels-topp på Stortinget snakker om uttalelsene til Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg i Debatten på NRK1 torsdag.
Der sa MDG-politikeren at bensin- og dieselbiler skal være forbudt over hele Oslo i 2030.
– Da ønsker vi at det skal være en nullutslippssone i hele byen, sa Lan Marie Berg.
Under kan du se hele Debatten-sendingen:
– Kvitt dere med bilen
Samtidig hadde hun er klar oppfordring til byens befolkning:
– Mitt råd til alle som har muligheten i Oslo er å kvitte dere med fossilbilen så raskt som mulig. Det vil bli vanskeligere å kjøre fossilbil i Oslo framover.
– Det betyr at de ikke tar inn over seg hvordan folk har det i hverdagen sin, sier Bård Hoksrud.
– Folk som ikke har råd til å kjøpe seg en Tesla eller en Audi E-Tron kommer til å få det vanskelig i Oslo i framtida.
Nullutslippsby
Oslos mål er å kutte 95 prosent av klimagassutslippene innen 2030. Da skal alle personbiler på Oslos veier være utslippsfrie.
Det ble vedtatt i Oslo kommunes klimastrategi i fjor. Alle partier så nær som Frp og Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) går der inn for gradvis innføring av nullutslippssoner.
I klimameldingen som ble lagt fram sist fredag åpner regjeringen for at de store byene kan lage slike forbudssoner.
I Oslo vil byrådet ha den første sonen på plass innenfor Ring 1 i løpet av neste år.
Om under ti år skal bensin- og dieselbiler nektes fullstendig innenfor Oslos grenser hvis Lan Marie Berg får det som hun vil.
– Galskapen åpnes
Bård Hoksrud i Frp sier at han er mest sjokkert over at Arbeiderpartiet og Høyre støtter forbudslinjen.
– Høyre har sagt at de kan tenke seg en forbudssone innenfor Ring 2, så her er galskapen i ferd med å åpnes, sier han.
– Totalforbud uaktuelt
– Oslo Høyre kan være tilhenger av at man har enkelte soner i indre by hvor det kun kan kjøre nullutslippskjøretøy, sier Nicolai Øyen Langfeldt (H), nestleder i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg.
Han sier at det først og fremst skal være en drahjelp for næringslivet slik at varetransport og håndverksbiler kan bli utslippsfrie.
– Men et totalforbud mot fossilbiler i hele Oslo er helt uaktuelt, sier han.
Pisk og gulrot
– Hvorfor skal vi tro på det når dere har vært med på å vedta at alle personbiler i Oslo skal være utslippsfrie i 2030?
– Miljøpartiet har et mål om å skape en debatt der du enten skal forby noe til du når målet eller påby noe til du når målet.
– Jeg tror ikke politikkens mekanismer er sånn. Hele elbilrevolusjonen har jo skjedd ved å gi intensiver og gjøre det mer lukrativt å kjøpe en ny elbil enn en ny fossilbil.
– La oss heller se hvilke gulrøtter vi kan gi befolkningen enn å piske fossilbilene ut av Oslo, sier Nicolai Øyen Langfeldt.
– Ja, jeg hører de sier det, sier Bård Hoksrud om Høyres forsikringer.
– Men når man først har åpnet denne fossen, er det lett å hive seg på. Jeg lurer på om de vet hva de har stelt i stand når de har åpnet for nullutslippssoner, sier han.