SISTE: Bane Nor melder nå at trafikken er i gang igjen etter en feil førte til full stans i togtrafikken på Oslo S.
– Vi har funnet jordfeilen som førte til stans. Nå gjenopptar vi togtrafikken. Men det vil bli følgeforsinkelser utover dagen, sier Mari Rjaanes, pressevakt i Bane Nor kl. 9.
Alle tog som går via Oslo S blir påvirket av feilen.
– Mange tog har stått andre steder enn der de skulle være per nå. Så det er viktig at reisende følger med på togselskapenes trafikkinformasjon, sier pressevakten.
Rammer mange reisende
Oslo S har slitt med jordfeil gjennom natten, som kom og gikk utover morgentimene.
Allerede I 7-tiden var flere tog innstilt og forsinket. Blant annet er nattoget fra Bergen til Oslo kraftig forsinket.
– Vi beklager til de reisende. Dette er absolutt ikke en feil man ønsker, verken en tidlig morgen eller en sen ettermiddag, sier pressevakten i Bane Nor.
De ber reisende om å følge med på togselskapenes nettsider for informasjon om forsinkelser.
Flytoget satte opp taxier til lufthavnen og Vy oppfordret tirsdag morgen til hjemmekontor.
– Det er ikke mulig å dekke den samme reisekapasiteten med buss, sa pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy.
– Informasjonen fra Vy mangler
I 8-tiden på hadde mange samlet seg foran skjermen på Oslo S som viste en lang rekke innstillinger. En av dem var Emma som var på vei til Bø Sommarland.
– Vi kommer oss ikke dit fordi alt er innstilt. Det er veldig dumt. Jeg hadde gledet meg til dette, sa Emma.
Men håpet var ikke tapt.
– Jeg har troa og gir ikke opp på at jeg kommer meg til badeland, sa hun.
Også Mons Hansen ventet håpefull på en vei til jobben i Horten, der han skal sette i stand lyden til en festival.
– Vi blir seine og folk savner oss. Festivalstart er i morgen og vi må være klare, så det blir nok overtidsjobbing, sier Hansen.
Togpendler Dag Refshal fra Fredrikstad syns informasjonen fra togselskapene har vært for dårlig.
– Jeg kommer meg på jobb etter en stund, men jeg synes informasjonen fra Vy mangler. Vi reisende blir mer eller mindre overlatt til oss selv og de få meldingene over høyttalerne, sier han.
Dette har du krav på
Reisende som opplever at toget sitt blir forsinket eller innstilt har rett på både alternativ transport og prisavslag på billetten.
Det sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.
– Samtidig er det de færreste som ber om refusjon når toget ikke går som det skal, sier Iversen.
Forbrukerrådet har også en «togkalkulator» som gjør det enkelt å finne ut hva du har krav på når toget ikke går.
– Etter våre beregninger kan norske togpassasjerer gå glipp av opptil 100 millioner kroner årlig i refusjoner, sier seniorrådgiveren.