NRK Meny
Normal

De andre skal trene mindre – Heidi (21) skal trene mer

Therese Johaug og de andre landslagsjentene kutter treningsmengden i OL-sesongen. Men én jente gjør det annerledes. Heidi Weng skal trene mer.

Heidi Weng

Heidi Weng sikter mot treningsmengdene til Marit Bjørgen og Therese Johaug, men er foreløpig langt bak.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Jeg skal øke litt etter litt, og begynner med å legge til omtrent 50 timer ekstra i år, sier Heidi Weng til NRK.no.

Den nye langrennskometen er nettopp i gang med oppkjøringen til neste sesong. Weng skal øke treningsmengden fra rundt 700 til 750 timer i året, noe som betyr at hun nå får nesten én time mer med trening i uka i forhold til fjoråret.

Kan bli mye bedre

johaug

Therese Johaug har trent opp mot 1000 timer i året, men vil nå kutte litt ned og heller ha enda bedre kvalitet på hver enkelt økt.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

700 timer høres nok mye ut for de fleste, men det er likevel en god del mindre enn de aller beste langrennsløperne. Therese Johaug trente mest av alle med omtrent 1000 timer i fjor.

Det er derfor Weng nå går mot strømmen. For mens hun trapper opp på mengden, trapper de andre landslagsjentene ned fram mot OL i Sotsji.

Aller mest skal Therese Johaug kutte. Landslagets mest ivrige skal ned fra 1000 til rundt 900 timer.

– Jeg skal gå litt ned i mengde, og fokusere mer på å ha kvalitet på hver eneste økt, sier Therese Johaug til NRK.no.

I overkant for Johaug

Trener Egil Kristiansen sier det har blitt litt i overkant mye aktvitet for 25-åringen.

– Therese har klart seg veldig bra, men jeg har merket at det kan bli nok for henne også. Vi kutter litt ned for å være føre var, sier han.

– Hvor mange timer skal hun kutte?

– Det kan nok bli nesten hundre timers kutt, sier Kristiansen, som forteller at det er stort sett de rolige langøktene Johaug kommer til å ha færre av.

– Weng har mindre «base»

Selv med mindre treningsmengde viste Weng under forrige sesong at hun kan kjempe helt i toppen, blant annet da hun vant bronsemedalje på 15-kilometeren i VM. Hun var også med på det norske stafettlaget som tok gull i Val di Fiemme.

Trener Egil Kristiansen mener det forteller alt om potensialet som bor i 21-åringen, og hvor god hun kan bli når hun har fått trent opp kroppen til å tåle enda hardere trening.

– Hun har et enormt potensial, det er det ingen tvil om. Fortsatt har hun en litt mindre «base» når det gjelder trening enn de andre. Hun må få noen år med trening på baken, så kan hun etablere seg på sitt høyeste nivå, sier Kristiansen.

– Vanskelig å vite

Weng er på sin side litt usikker på hva hun helst bør gjøre i de 50 ekstra timene.

Jeg synes det er litt vanskelig å vite hva jeg skal fokusere på. Sannsynligvis blir det litt mer styrketrening. Det er det jeg har mest problemer med å gjennomføre. Jeg har ofte brukt å gi meg underveis fordi jeg ikke får det helt til. Målet for sesongen må bli å være mye flinkere til å presse meg på det punktet, forteller hun.

Den vurderingen er i takt med trener Kristiansens anbefalinger.

– Hun skal fokusere på styrke. Dessuten går en del av de ekstra timene til volumtrening, som skal ruste henne til å tåle enda mer trening. Hun er fortsatt litt ung og må bygge seg opp til å tåle enda flere timer med trening, sier Kristiansen.

Les videre under bildet.

Heidi Weng og landslaget

Heidi Weng (til høyre) skal ha mer kvalitet på styrketreningen denne sesongen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Tøft å trene som Bjørgen

Til slutt skal Weng trolig ende opp med å trene mellom 800 og 900 timer i året.

Weng innrømmer at hun tror det blir tøft å komme seg opp på Johaug og Bjørgens nivå i treningsmengde.

– Jeg har tenkt å øke litt og litt, men skjønner egentlig ikke hvordan jeg skal klare det. Jeg synes allerede det er ganske mye, sier Weng og ler.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal