– Hadde det skjedd for en 10–12 år siden hadde det kanskje vært en dødsulykke, sier Formel 1-ekspert Henning Isdal til NRK.
Flere fryktet det verste da Guanyu Zhous krasjet stygt under søndagens Formel 1-løp i Silverstone. Alfa Romeo-førerens bil havnet opp ned og seilte ut av banen i høy fart etter en kollisjon som startet med at George Russell ble truffet bakfra av Pierre Gasly.
Det ble en periode helt stille på stadionanlegget i Silverstone, men etter noen dramatiske minutter, kom Zhou til slutt ut av bilen. Det ble senere bekreftet at han var i god behold.
Norske Dennis Hauger fikk også sitt Formel 2-løp tidlig ødelagt etter en stygg kollisjon med Roy Nissany søndag.
– Spart mange menneskeliv
Uten «haloen», altså sikkerhetsbøylen som er plassert foran cockpiten der førerne sitter, kunne historien vært en helt annen. De siste årene har bøylen vist seg å potensielt være livreddende opp til flere ganger.
– Vi har spart flere menneskeliv på grunn av denne «haloen», mener Viaplay-ekspert Isdal.
Det var så sent som i 2018 at «haloen» ble innført i Formel 1-bilene av sikkerhetsmessige årsaker. Sikkerhetsbøylen skal, i tillegg til å være beskyttelse ved kollisjoner, hindre førerne mot å bli truffet av gjenstander som deler av dekk eller andre løse gjenstander.
Fire år etter har man sett flere tilfeller hvor bøylen har vist seg å være livreddende. I 2020 mente den tidligere Formel 1-føreren Roman Grosjean at «haloen» reddet livet hans etter en voldsom krasj under Bahrains Grand Prix.
– Uten den ville jeg ikke vært i stand til å prate med dere i dag, uttalte franskmannen i en Instagram-video den gang.
Isdal er tydelig på at ulykkene hadde skjedd vesentlig hyppigere uten bøylen.
– Uten halo hadde ikke Grosjean overlevd, konstaterer han.
Møtt motstand
Tross viktigheten av «haloen», møtte bøylen stor motstand innledningsvis. Lewis Hamilton, som var involvert i en stygg krasj med rival Max Verstappen i fjor, var en av dem som uttalte seg kritisk for noen år siden.
Mercedes-sjef Toto Wolff refset også «haloen» i 2018 og sa at han gjerne skulle fjerne bøylene med motorsag om han fikk sjansen, ifølge The Guardian. Han mente blant annet at sikkerhetssystemet veide for mye.
Isdal er overbevist om at pipen har fått en annen lyd i dag.
– De sier ikke det i dag. Den diskusjonen har helt stilnet når man ser dens effektive måte å hindre at førerne blir skadet på. Nå er det vel ingen førere som sier det som ble sagt i 2018, sier han.