– Vi er i en god dialog og håper på en rask avklaring, sier generalsekretær i Norges Skiforbund, Stein Opsal til NRK.
Fristen for å få langrennsstjerna til å signere var opprinnelig 1. mai, men skiforbundet har gitt Northug forlenget frist.
– Det vil ikke ta måneder, men kanskje et par uker. Vi håper på en rask avgjørelse og prosessen er god, fortsetter Opsal.
Vil lande en avtale
Senest i forrige uke var det dialog mellom partene, men 1. mai er ikke lenger en absolutt frist.
– Hva om Northug profilerer Coop-produkter etter 1. mai?
– Det ønsker jeg ikke å kommentere. Det viktigste nå er at vi kommer i mål med en avtale med Petter Northug, sier Opsal.
Skistyret har vedtatt en regel som tilsier at Northug ikke vil få anledning til å fortsette sitt sponsorsamarbeid om kongen av Falun-VM vil gå verdenscuprenn kommende sesong. Avtalen med Coop er verdt omkring 10 millioner kroner i året
Trodde på en løsning
Petter Northug har flere ganger bekreftet overfor NRK at han ønsker å gå verdenscuprenn også neste sesong og at Tour de Ski og Tour de Canada vil være naturlige mål.
Flere medier har spekulert i at Northug selv kun ønsker å gå langløp kommende vinter, men i øyeblikket er det ingen ting som tyder på det.
Under Tour de ski sa Northug følgende til NRK:
– En avtale med Skiforbundet vil ordne seg.
De siste ukene har skistjerna slettes ikke ligget på latsiden. 28-åringen har deltatt på en rekke rulleskirenn og gateløp etter andre del av NM i Harstad, og er svært motivert for videre satsing.
Den forrige landslagsavtalen Petter Northug underskrev utløp 7. april i år, og allerede neste dag ble Northug brukt i reklameoppdrag for sin personlige sponsor Coop.
Den nye avtalen skulle opprinnelig virke fra 1. mai, men Petter Northug har igjen fått utsatt fristen.
– Han er vår mann
Om Northug kommer til å skrive under en ny landslagskontrakt vil Coop forholde seg til avgjørelsen, men for Coop er det ikke et alternativ å si opp avtalen.
– Petter Northug har gitt mye tilbake til oss. Det han gjorde i Falun var fantastisk. Vi var stolte og han var vår mann, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Kristin Paus, til NRK.
– Hvilke planer har dere markedsføringsmessig for Northug framover?
– Vi sender allerede noen reklamefilmer, og vi vil bruke han i reklamefilmer i forbindelse med grillsesongen, fortsetter Paus.
– Har Northug vært lønnsom for dere?
– Det er veldig vanskelig å måle, men han har gitt oss enormt mye oppmerksomhet som vi ellers ikke ville fått. Reklameverdien er veldig stor og Petter gir oss også intern stolthet, avslutter Coop-direktøren.