TV 2 får advarsel fra Medietilsynet for brudd på reklameregel
Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter brudd på reglene om reklame. NRK skrev før jul om hendelsen, og at Medietilsynet hadde varslet om mulige sanksjoner.
Regelbruddet skjedde under verdenscupen i langrennssprint på Lillehammer 3. desember i fjor da heatene foregikk. Reklamesendingen førte også til at seerne ikke fikk kommentatorlyd.
– I kortvarige øvelser som langrennssprint, er ikke reklame på delt skjerm tillatt. Medietilsynet har derfor gitt TV 2 en advarsel, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i en pressemelding.
Reglene åpner for å sende reklame på delt skjerm under direktesendte begivenheter som foregår uten opphold, som for eksempel Tour de France og andre begivenheter av lengre varighet.
TV 2 tok selvkritikk i forbindelse med NRKs artikkel før jul.
– Den kritikken vi fikk underveis og i etterkant av sprintrennet i langrenn 3. desember var berettiget. Jeg vil understreke at det ikke handlet om reklamen i seg selv, men plasseringen av den, sa pressesjef i TV 2 Jan-Petter Dahl den gang. (NTB/NRK)