– Jeg tror Petter har en bra sjanse til å bli verdensmester i 2013. Men det blir hans siste sjanse. Klarer han det ikke da, blir han det aldri igjen, sier Atle Gulbrandsen.
Rallysporten kommer til et veiskille neste år.
, og VM-tronen blir ledig.Loeb jakter på nye utfordringer og skal nå satse på asfaltracing. Derfor kommer han til å droppe så mange VM-runder i rally neste år at han ikke har sjanse til å bli verdensmester. – Jeg trenger nye utfordringer, sier Loeb.
– I en Citroën hadde de kjempet om VM-tittelen
Da åpner det seg muligheter for kjørerne som hittil har kjempet bak den suverene franskmannen.
– Hvis Petter eller Mads (Østberg) hadde sittet i en Citroën, hadde de kjempet om VM like på linje med hvem som helst ellers, sier Petters bror Henning.
Han tror de to nordmennene er gode nok, men at de trenger riktig apparat rundt seg.
– De kjører gode nok biler, men Citroën har bedre struktur i teamet, sier Henning Solberg.
– Loeb er større enn Schumacher
Petter Solberg ble verdensmester i 2003. Etter det har Sebastien Loeb vært utilnærmelig og vunnet ni strake. Han
i sin egen hjemby Haugenau i franske Alsace søndag ettermiddag.Video: I år har Petter Solberg kjørt hardt for å vinne enkeltrally, og det har ofte gått galt. Her fra det spektakulære krasjet i Frankrike lørdag.
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)
Her krasjer Petter Solberg
– Det er en helt fantastisk prestasjon. Jeg vurderer det slik at han er den største motorport-utøveren i historien, større enn Michael Schumacher, sier Solberg, og refererer til den sjudoble formel 1-vinneren.
– Ny taktikk neste sesong
– Hva betyr dette for dine sjanser til å bli verdensmester igjen?
– Det betyr at vi har sjansen, og at vi kommer til å legge en annen taktikk for neste sesong enn vi har gjort i år, sier Petter Solberg til NRK.
– Hva innebærer det?
– I år har vi fightet for å bli best mulig i hvert enkelt rally, vi har ikke tenkt på sammendraget. Neste år vil vi nok se mer på sammenlagtlista, sier Solberg, som har hatt flere uhell i rallyene denne sesongen.
– Jeg føler nok at vi kunne blitt nummer to i VM i år hvis vi hadde gått for sammenlagtplassering, sier Petter Solberg.
– Neste år eller aldri
– 2013 blir Petter Solbergs siste sjanse. Deretter kommer Volkswagen til å dominere, tror Atle Gulbrandsen
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIXMotorsportkommentator Atle Gulbrandsen tror Solberg har en bra sjanse til å stå på toppen av pallen når neste års VM-gull skal deles ut. Men det er hans eneste sjanse.
– Jeg tror på mange måter at han har passert sitt toppnivå. Men neste år kan bli nokså spesielt. Ikke bare fordi Loeb er borte, men også fordi Jari-Matti Latvala etter alt å dømme går over til det nystartede Volkswagen-laget, sier Gulbrandsen til NRK.
Gulbrandsen begrunner dette slik:
– Volkswagen gjør ting skikkelig og grundig når de satser, og de kommer til å bli store. Men historien viser at det er vært vanskelig for et lag å vinne allerede i sin første sesong, derfor tror jeg ikke at Volkswagen tar seieren allerede i 2013.
– Derfor kan Petter vinne. Han har en god bil og et godt lag, og jeg vurderer ham som en minst like god fører som Mikko Hirvonen. Han er nok dårligere enn Latvala, men jeg tror som sagt ikke Latvala vinner i sin første sesong med et nytt lag.
– Derfor tror jeg Petter Solberg kan bli verdensmester i 2013 – ti år etter at han ble det sist. Klarer han ikke det, får han ingen ny reell sjanse. Da blir Volkswagen og Latvala for sterke, sier Atle Gulbrandsen.
– For gammel for Volkswagen
Det var tider: Petter Solberg kjører inn til seier og VM-tittel i Wales i november 2003
Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix– Men kan Solberg få tilbud fra Volkswagen hvis han kjører godt og blir verdensmester neste år?
– Nei, det tror jeg ikke. Volkswagen vil ha unge førere, og Petter er for gammel, sier Gulbrandsen om 37-årige Solberg.
Solberg selv bekrefter at han kommer til å kjøre for fullt også neste sesong. Han tror det fortsatt blir for Ford, og skal ha kontraktsmøter i løpet av den nærmeste framtiden.
Tror Petter har VM-sjanse
Henning Solberg tror broren har sjanse til en VM-tittel neste år. Men sjansen hadde vært enda større om han hadde kjørt for Citroën, mener han.
– Hvis Petter eller Mads (Østberg) hadde fått tilbud om å sitte i en Citroën, hadde de kjempet om VM på lik linje med hvem som helst annen, sier eldstebror Solberg.
– Trenger et fabrikkteam
Henning Solberg tror både Petter Solberg og Mads Østberg kunne kjempet om en VM-tittel like godt som noen andre hvis de satt i en Citroën
Foto: Fransson, Micke / SCANPIXhar hatt sitt store gjennombrudd denne sesongen, og ligger i øyeblikket foran Petter Solberg i VM-sammendraget.
– Men han må komme seg inn i et fabrikkteam for å ha en sjanse til å gå helt til topps, sier Henning Solberg.
Sebastien Loeb kjører for Citroën, det samme gjør Mikko Hirvonen som er nummer to i sammendraget når to rally gjenstår i år.
Henning Solberg begrunner dette med at Citroën er det eneste teamet som er en del av selve fabrikken. Alle de andre fabrikkene leier inn sine team.
– De andre bilene er kanskje like gode som de Citroën har. Men Citroën har en bedre struktur på sitt team, sier Henning Solberg.