– Nei, nei, nei! utbrøt kommentator Andreas Toft på NRK da østerrikske Matthias Mayer mistet kontrollen i lørdagens utfor.
Mayer fløy baklengs gjennom lufta og landet knallhardt på ryggen. Men heldigvis hadde den nye airbagen, som har vært et hett diskusjonstema i alpinverdenen denne sesongen, blitt utløst inni drakta hans.
– Et krasj kan aldri være noe bra. Men kanskje vi har sett at han ble reddet fra en ryggradsskade i dag, sier teknisk ekspert i FIS, Gunter Hujara, til NBC Sports.
– Beviser at det er viktig
Rett etter fallet hadde Mayer problemer med å puste. Mange fryktet med en gang et langt skadeavbrekk, men ifølge det østerrikske laget har han sluppet unna med et brudd i en ryggvirvel, og blir trolig ute i bare en måned.
– Dette beviser at airbagen har en viktig plass i alpint, sier Østerrikes sportssjef Hans Plum til NBC.
Aksel Lund Svindal og en airbag-drakt.
Foto: LEONHARD FOEGER / ReutersDiskusjon om mulig påbud
Airbagen ble utløst før Mayer dundret i isen, fordi systemet gjenkjenner når en utøver har mistet kontrollen.
Dette er første gangen en airbag blir utløst i et verdenscuprenn i alpint. Systemet er utviklet av FIS, og inntil videre er det ikke påbudt. De norske kjørerne har tidligere uttalt at de ikke ønsker det skal bli påbudt, men overfor den amerikanske kanalen applauderer Svindal nå initiativet.
– Det der er det alle ønsker å se - et stort krasj hvor man kan reise seg etterpå og vinke til publikum i stedet for å bli kjørt til sykehus, sier Svindal.