Torsdag skrev NRK.no om nedgangen i norsk sykkelsport, og hvordan Norges Cykleforbund (NCF) planlegger å lokke flere ryttere opp på sykkelsetet.
Generalsekretær i NCF, Bjørn Sætre, sa til NRK.no at han trodde Norge har priset seg ut sammenlignet med resten av verden, og henviste til utgifter som startkontingent og lisensavgift.
– Historieløse uttalelser
Fredag sier Thor Fagereng, som har arrangert Grenserittet de siste 16 årene, at Sætres uttalelser bunner i at han ikke kjenner til historien.
– Jeg reagerer på det Sætre sier fordi det er totalt historieløst. Jeg skjønner ikke hvordan han våger å uttale seg som han gjør, sier Thor Fagereng til NRK.no
Fullt ritt de siste fire årene
Grenserittet går mellom Strömstad og Halden, og arrangeres hver sommer. Løypa er 80 km lang og tiltrekker seg 7500 syklister hvert år.
Rittet har vært fullt de siste fire årene. Også i år regner Fagereng med å selge ut alle startnumrene.
– Så du har ikke merket noe til nedgangen Sætre beskriver?
– Vi har merket nedgang i forhold til hvor lang tid det har tatt å fylle opp rittene. For to år siden fylte vi opp rittet på én dag, i fjor tok det en uke og nå har det tatt noen måneder. Men 7500 syklister kommer vi til å ha på startstreken uansett, sier Fagereng.
Usikker på strategien
Sætre har foreslått flere ting han mener må endres i det norske sykkelmiljøet. Han mener blant annet at løypene må bli kortere og enklere, at startkontingenten må bli lavere og at konkurransepreget må bli mindre for å øke oppslutningen blant sykkelritt.
Fagereng peker derimot på sitt eget ritt som bevis på at sykkelmiljøet i Norge fremdeles er aktuelt.
– Vi har 7500 deltakere hvert år og vi leverer mer enn et sykkelritt. Vi leverer en opplevelse, sier Fagereng. Han legger til:
– Det skal bli veldig morsomt å høre hvilken strategi de nå har lagt ned.
Kaster stein i glasshus
Torsdag sa Sætre at sykkelrittene i Norge skiller seg ut fra resten av Europa når det gjelder pris. At norske ritt er dyrere enn europeiske ritt er noe Sætre mente var noe Norge etter hvert kunne endre på.
– Det er ikke sikkert man skal legge prisen helt opp til 1.000 kroner for å sykle et turritt. I Europa er det ikke et eneste turritt som koster over 50 euro (ca. 400 kr), sa Sætre.
Det reagerer Fagereng kraftig på. Han mener det er umulig å sammenligne Norge med andre land i Europa fordi de ofte ikke trenger å betale avgifter til forbundene på samme måte som norske sykkelklubber gjør.
– Det blir som å kaste stein i glasshus når man skylder på arrangørene for at de tar for mye betalt, sier Sætre.
Venter på svar fra NCF
Fagereng er overrasket over NCF-generalsekretærens uttalelser. Nå vil han diskutere Sætres utsagn med hovedpersonen selv.
– Jeg har kontaktet Sætre og stilt han følgende spørsmål: hva er strategien til NCF ved å uttale dette, sier Fagereng.
– Så nå er jeg spent på å få svar, legger han til.
Fagereng sier også at mener at NCF har vist for lite engasjement i Grenserittet, og at han kunne ønske at rittet fikk mer oppmerksomhet i forbundet.
– Vi samler det skarpeste elitefeltet i Norge hvert år, og har holdt på i mange år uten at NCF har vært innom, sier Fagereng.
– Da blir det feil å fortelle oss hva vi gjør galt for at vi ikke klarer å opprettholde trykket i markedet, avslutter han.
Sætre: – Vi må prioritere de største
Fredag sier Bjørn Sætre til NRK.no at NCF er opptatt av alle sykkelrittene som blir arrangert i Norge, men at de må prioritere de største arrangementene.
– Norges Cykleforbund har påtatt seg en koordinator- og organiseringsrolle i Norgescup, som inneholder over 60 ritt. Vi er aktive og bidrar i mange ritt, men vi har valgt å prioritere Norgescup og NM fremfor tur- og trimarrangementer. Han legger til:
– Ikke fordi tur- og trimarrangementer ikke er viktige, men fordi vi har lite å bidra med til disse arrangementene i forhold til de store rittene.
Har syklet Grenserittet selv
Sætre sier også at han ved flere anledninger har syklet Grenserittet selv, og at det er et av hans favorittritt å komme til mål i.
Han sier også at både tillitsvalgte og ansatte har vært til stede under Grenserittet flere ganger.
– Jeg er usikker på hvor mange ganger NCF har vært på Grenserittet på «inspeksjon», men jeg føler definitivt at vi har vært til stede, sier han.
Ikke lisensen som gjør det dyrt
Sætre mener at sykkelritt i Norge er dyrere enn nødvendig, og at andre europeiske land ligger langt under prisene norske ritt krever. Han sier derimot at det ikke skyldes forbundets lisensavgift.
– Vi får 200 kr i lisens fra alle sykkelritt, men det er startavgiften som har doblet seg. Det er ikke vår lisensavgift som utgjør den store forskjellen, sier Sætre.
Han avslutter med å rose Grenserittet.
– Jeg tror Fagereng og jeg vil komme til en enighet om dette etter hvert. Jeg synes jo at Grenserittet er et fantastisk arrangement.