Norges Skiforbund har forlenget sponsoravtalen med Telenor, noe som vil sikre dem 100 millioner kroner i kassa de neste seks årene.
– Det er en av de største avtalene som er inngått i Norges Skiforbund, sier presidenten i forbundet (NSF), Erik Røste, til NRK.
Avtalen omfatter både toppsatsing og breddesatsing.
VIL BESTEMME SELV: Henrik Kristoffersen har saksøkt Norges Skiforbund fordi han ikke får kjøre med Red Bull-logo på hjelmen.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixI tillegg til å gi etterlengtede midler inn i en presset alpinøkonomi, betyr avtalen at Telenor blir enerådende som sponsor på hjelmene til de norske alpingutta. Når Aksel Lund Svindals avtale med Red Bull går ut i 2018, er det kun teleselskapet som skal få sin logo på alpinistenes hjelmer.
– Denne avtalen regulerer at alle utøverne skal bruke Telenor på drakten fra nå og utover, sier Røste.
Telenor forholder seg til NSF-forsikringer
Hjelmene har vært en het potet hos alpinistene denne sesongen, etter at Henrik Kristoffersen saksøkte NSF fordi de nektet ham en avtale med Red Bull, lik den Svindal har.
Kristoffersen krever 15 millioner av forbundet om han ikke får inngå en egen avtale med Red Bull i en rettssak som ennå ikke er berammet.
Det skremmer likevel ikke Telenor fra å forlenge den allerede 16 år gamle avtalen med alpinlandslaget med ytterligere seks år, og å betale 100 millioner kroner for det hele.
– Det er det vi har fått fremlagt av Skiforbundet, og Skiforbundet har sagt at den (Kristoffersens hjelmplass) er ikke frigitt. Da har vi forholdt oss til det, og så er avtalen forhandlet frem på det grunnlaget, sier sponsorsjef i Telenor, Petter Svendsen.
NSF mener de eier alle rettigheter
FORNØYD MED AVTALEN: Skipresident Erik Røste forteller at de kun har solgt rettigheter de mener de eier, deriblant retten til profilering på alpinistenes hjelmer.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixSkipresident Erik Røste understreker at rettighetene til sponsorplassene på de norske hjelmene tilhører forbundet.
– Dette er en ordinær sponsoravtale hvor vi har solgt de rettighetene som vi mener at vi har rett til å selge. Og det inkluderer profilering på utøverne, sier han.
Han sier at forbundet og Skistyret først og fremst er opptatt av å beskytte sine samarbeidspartnere og å beskytte landslagsmodellen de nå har.
– Det har vært noen diskusjoner, og vi står i en diskusjon om frigivelse av hjelm, erkjenner han.