NRK Meny
Normal

- Nesten større enn å vinne Vasaloppet

Team Xtra personell er inne på lista over de 23 mest spennende sponsorkonseptene i verden i 2013-utgaven «Sponsorship Works», som utgis av det britiske magasinet Sport Business.

Nils Marius Otterstad, Jørgen Aukland og Anders Aukland

Nils Marius Otterstad har bygd et vinnende konsept rundt brødrene Jørgen og Anders Aukland.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Dette er veldig stort. For meg personlig er det nesten like stort som at en av gutta vinner Vasaloppet, sier Nils Marius Otterstad til NRK.no.

I 2007 etablerte han det private langrennslaget Team Xtra personell, med seg selv som manager og brødrene Andres og Jørgen Aukland som sportslige spydspisser.

Sportslig har det vært en knallsuksess. Brødrene Aukland, og flere andre av teamets løpere, har herjet i internasjonale langløp. Sist vinter vant laget både Marcialonga, Vasaloppet og Birkebeinerrennet.

I celebert selskap

Men det er ikke bare sportslig det har vært en suksess. Selve sponsoratet har også vært vellykket, og det er sponsorkonseptet som har fått plass i den niende utgaven av «Sponsorship Works». Der omtales det redaksjonen anser som de 23 mest spennende sponsoratene i internasjonal idrett.

På lista finner man blant annet Budweisers sponsorat av FA-cupen, Aveas samarbeid med NBA, Vodafones sponsing av formel 1-teamet McLaren Mercedes – og altså Xtra personells samarbeid med et privat norsk langrennslag.

– Vi valgte å ta med dette sponsoratet fordi det ikke bare er et godt eksempel på hvordan sponsor og sponsorobjekt har gjensidig nytte av hverandre, men også et eksempel på hvordan et slikt samarbeid kan påvirke utviklingen av en hel idrett, sier Luke Harman, som er redaktør for årets utgave.

Skriver lite om ski

Harman erkjenner at han ikke selv vet mye om langrenn.

– Vi skriver generelt veldig lite om skisport. Men dette er et eksempel som har overføringsverdi til andre idretter, og det er med på å skape bredde i publikasjonen, forklarer redaktøren.

– Klart vi er stolte. Vi synes det er spesielt at vi, som driver med en liten, sær idrett i Norge, kommer med i en slik oversikt. Det er den største anerkjennelsen vi har fått noen gang, sier Nils Marius Otterstad, som fikk den ferdige trykksaken tilsendt i posten denne uka.

Konseptet vies åtte sider i boka. Der belyses både den sportslige suksessen og de positive effektene for sponsoren.

250 ord

De meldte selv inn konseptet i håp om å komme med på listen, men uten den helt store troen på å lykkes.

– Man kunne levere inn et innsalg på 250 ord. Ut fra det, valgte de ut de casene de anså som mest interessante og gikk videre med dem. Til slutt kom vi altså med i årboka, konstaterer Otterstad.

Den nåværende avtalen mellom Xtra personell og Otterstads lag, strekker seg ut 2014-sesongen. Partene er allerede enige om å diskutere et videre samarbeid.

Aukland-forhandlinger

– Men før jeg diskuterer ny avtale med sponsoren, skal jeg sette meg ned og diskutere nye avtaler med Anders og Jørgen Aukland. Vi må ha de beste løperne på laget, poengterer Otterstad.

Som i fotball, er det flere lag som ønsker de største stjernene. Brødrene Aukland har hatt andre tilbud, som ifølge Otterstad var økonomisk mer attraktive enn å fortsette på hans lag.

Samtidig er Otterstad opptatt av å bygge en struktur som ikke avhenger av Aukland-brødrene.

– Anders og Jørgen kommer nok il å holde på noen år ennå. Men Anders blir jo 41 år, og jeg ønsker å bygge et apparat som gjør at laget vil bestå som verdens beste langdistanselag også den dagen de gir seg som aktive, fastslår Nils Marius Otterstad.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal