– Det skal så utrolig mye til for at jeg skal være villig til å kaste inn håndkleet, sier Aksel Lund Svindal.
Den norske alpinstjernen står og ser utover det fantastiske fjelllandskapet i Chile mens lagkameratene suser nedover bakken. Hvis det er én ting han drømmer om, er det å få være med dem for fullt igjen.
Men sesongen nærmer seg, og det er i ferd med å bli mer og mer klart at Svindal kjemper i motbakke for å komme tilbake fra den karrieretruende bruskskaden. Og at han risikerer helsa.
Det blir klart når Olympiatoppens lege Lars Engebretsen forteller i detalj hva som kan skje med 33-åringens kne.
Kneet kan kollapse under press
Legen forteller hvordan Svindal har mistet mye av den naturlige støtdempingen i kneet. Det betyr at han vil oppleve enorm smerte om kneet får en trøkk. Svindal kan leve med å få vondt, men problemet er kroppens naturlige respons på så store smerter. Muskulaturen kan rett og slett koble ut.
– Når du får vondt plutselig, blir muskulaturen koblet ut. Da beskytter den deg ikke lenger, og du faller, sier legen.
Svindals kne må tåle enorm belastning. I alpint må utøvernes knær stå imot en kraft på 4G i opp mot 130 kilometer i timen, tilsvarende minst fire ganger kroppsvekten til utøveren. For Aksel Lund Svindal utgjør det mellom 400 og 500 kilo vekt. Uten brusk til å dempe støtet.
– Det er utrolig få som har klart å komme tilbake etter en sånn skade, sier Engebretsen alvorlig.
Villig til å ta sjansen
Svindal forstår risikoen. Han har faktisk opplevd noe lignende før,
:– Det er veldig lite optimalt. Jeg hoppet veldig langt på det siste hoppet, og da jeg skulle bremse i mål, merket jeg at det var totalkollaps. Det var en sånn sak som dette.
– Hva risikerer du?
– Hvis rehabiliteringen ikke går som planlagt, og jeg bare kjører på likevel, så risikerer jeg at det er veldig mange ting jeg ikke kan gjøre senere i livet.
Svindal er rask med å presisere at han tror risikoen er ganske lav. Men han vet at han tar en sjanse.
– Du er klar over at du brenner lyset litt hardere enn et langt liv har godt av, men du får så mye igjen. Dette er så utrolig gøy å drive med.