– Jeg har sett mye video av hvordan han gjør det før denne sesongen, sier Svindal til NRK.no.
Aksel Lund Svindal har nemlig latt seg inspirere av den særegne kjørestilen til Ted Ligety. En kjørestil som har vist seg særs effektiv.
Svindal måtte blant annet se at gullmedaljen i «hans» disiplin, super-G, gikk til nettopp Ted Ligety i VM i Schladming.
Bestemt på å bli bedre
I vår og sommer har han derfor brukt mange timer på å studere den amerikanske alpinistens særegne stil på video.
– Jeg prøver å lære av ham, sier han.
NRKs alpintekspert, Marius Arnesen, forteller at Svindal nå er fast bestemt på å bli bedre i storslalåm.
– Og da kommer det til å skje, sier han.
Saken fortsetter under bildet
Kjører motsatt av andre
Da NRK snakket med Svindal om Ligety under VM var han
Ligety er nemlig en alpinist som kjører med ekstremt mye hoftevinkel. Enkelt sagt: Ligety bruker hoften, mens andre bruker knærne.
– Nøkkelen er utgangen fra forrige sving. Han binder det hele så sinnsykt godt sammen, sier Svindal til NRK.
Har diskutert utstyr
Det er riktignok i storslalåm at Ligety har vært flere hakk bedre enn konkurrentene.
Men Ligety endte til slutt opp med tre gull i VM: I super-G, superkombinasjon og storslalåm.
Så i tillegg til å studere Ligety på video har Svindal også benyttet anledningen til å innhente andre tips fra konkurrenten før denne sesongen, siden både Aksel og Ted Ligety kjører for Head.
– Jeg har blant annet snakket med Ted om hvilke støvler han bruker, forteller han.
– Jeg tester også ut om jeg skal kjøre med samme ski som han bruker. Men der har jeg ikke tatt noen avgjørelse, presiserer han.
– Blir mer flyt
Marius Arnesen tror at Norges beste alpinist kan lære mye av å studere Ted Ligety.
– Han er den ubestridte kongen i storslalåm, og er også blitt en mer komplett alpinist. Da de nye reglene kom var han den eneste som greide å utnytte de nye skiene ordentlig. Aksel har mye å hente på dette, kommenterer han.
Arnesen tror likevel ikke den jevne TV-seer vil legge merke til endringene i Svindals kjørestil.
– Men det blir mer flyt i kjøringen, sier alpinteksperten.
- Les også: