– Det er harde tak i business, og det er det hos oss også, sier Martin Johnsrud Sundby til NRK.
– Vi kan ikke ha for klare tanker og meninger om dette, selv om vi skulle likt å se at ting gikk knirkefritt og problemløst underveis i disse prosessene, fortsetter Sundby om sponsorbråket som oppstod mellom skiforbundet og Coop i forrige uke.
Sundby observerte konflikten fra sidelinjen.
– Som utøvere er vi nødt til å distansere oss fra disse tingene. Det er ikke vår oppgave å håndtere det. Vi har en administrasjon og ledelse som i utgangspunktet skal holde orden på dette. Vi gjør den jobben vi gjør, og prøver å gjøre den så godt som mulig. Og da håper vi at ting blir ordentlig på andre måter også, sier Sundby videre.
Han svarer diplomatisk på NRKs spørsmål om sponsorstriden. Coop sin avtale med skiforbundet ble avslått. Det førte til at dagligvarekjeden langet ut mot ledelsen i Norges Skiforbund.
Fikk ikke begrunnelse
Coop var på vei til å bli ny sponsor for langrennslandslaget, men forrige uke ble det klart at forbundet viderefører avtalen med Norgesgruppen. Det falt ikke i god jord hos Coop-ledelsen, som ytret seg svært kritisk mot ledelsen i skiforbundet.
– Vi har ikke fått noen begrunnelse i det hele tatt. Jeg har selv spurt gjentatte ganger om å få møte langrennskomiteen i skiforbundet, men bare fått avslag. Jeg har aldri opplevd maken, sa Coops konsernsjef Geir Inge Stokke den gang.
Markedssjef i skiforbundet, Espen Bjervig reagerer slik på at Johnsrud Sundby skulle ønske at prosessen hadde gått mer problem- og knirkefritt.
– Alle ønsker problemfrie prosesser. Vi var overrasket over reaksjonene som kom forrige uke, da vi mener vi har hatt en god og profesjonell prosess med Coop, skriver Bjervig i en e-post til NRK.
–Hvilke reaksjoner har dere fått fra landslagsløperne etter sponsoravtalen som ble inngått?
– Vi har møte med utøverne neste uke, foreløpig er de informert via mail, svarer Bjervig.