– Avtalen mellom Petter og Skiforbundet innebærer at han tråkker opp stien for oss andre i forhold til rettigheter man har, og ikke minst hva man kan forvente hvis man blir tatt ut på verdenscup- og landslag, sier Nils Marius Otterstad.
Otterstad har drevet privat langrennslag i seks år og hatt sine feider med Norges Skiforbund. Men aldri har han vært igjennom en tilsvarende prosess som den mellom Petter Northug og Skiforbundet etter at Northug sa nei til landslaget i mai.
– Får stå utenfor
Etter lange forhandlingsrunder, valgte Northug i forrige uke å signere en representasjonsavtale som gjør at han får delta i verdenscup og OL i vinter uten å være på landslaget.
I perioder der han konkurrerer internasjonalt, er Northug såkalt representasjonsløper og følger de samme markedsmessige retningslinjene som landslagsløperne. Resten av året står han helt fritt både sportslig og markedsmessig.
Otterstad har fulgt prosessen med ekstra stor nysgjerrighet. Han mener Northug har kommet «seirende ut» av forhandlingene med forbundet.
– Jeg er veldig glad for at de nå er blitt enige om at Petter har lov til å satse 100 prosent utenfor landslaget, og at han samtidig får lov til å delta for landslaget i verdenscup, VM og OL, sier Otterstad.
Han tør ikke spå om Northugs landslagsfarvel vil føre til at mange andre gjør det samme. Men han er ikke i tvil om at Northugs eksempel gjør at andre løpere har mindre å frykte hvis de ønsker å bryte med forbundets opplegg.
– Flere team ser muligheten
– Det viktigste er at de beste får lov til å gå for landslaget i verdenscup, VM og OL samtidig som det er rom for å satse utenfor landslaget, påpeker han.
– Tror du flere vil velge å gå ut av landslaget?
– Jeg tror flere kommer til å velge en mer optimal sportslig løsning for seg selv. Men jeg tror samtlige som gjør det ønsker å gå for landslaget i en konkurransesituasjon, sier Otterstad.
Han mener avklaringene rundt Northug gjør det lettere for ham å selge sitt eget lag, som akkurat har skiftet navn fra Team Xtra personell til Team Centric.
– Først og fremst fordi markedet nå kan bli større. Det er flere team som ser muligheten til å satse. Jeg håper næringslivet også ser muligheten til å profilere sine merkevarer på den store og brede arenaen som det nå er blitt, sier Otterstad.
– En trussel
– Tror du skiforbundets sponsorer føler det som en trussel at Petter Northug kan reklamere for konkurrenter ti måneder av året?
– Absolutt. Jeg tror de ser det som en sterk konkurrent. Men konkurranse er bra, sier Otterstad, som ikke tror konkurranse vil føre til et langsiktig tap for idretten. Tvert imot.
– Jeg tror det bidrar til å øke den totale markedsverdien. Kaka blir større, poengterer han.
Som NRK tidligere har omtalt, foretar langrennskomiteen i Norges skiforbund nå en grundig evaluering av Northug-saken. Det kan ende med et forslag om å stramme inn reglene på skitinget in 2014.
- Les også: Vurderer lovendring etter Northug-bråket