BILDER: Petter Solberg er helt i Rally Japan
Sammenlagtstilling (10 av 27 fartsprøver)
1. M.Grönholm 1:11:01.9
2. S.Loeb + 10,5
3. M.Hirvonen + 1.02.1
4. M.Stohl + 2.20.7
5. D.Sordo + 2.54.5
6. C.Atkinson + 2.56.1
7. T.Arai + 3.20.5
8. P.Solberg + 3.35.0
Etter at fredagens fartsprøver er unnagjort, ligger Solberg på 8.plass, og er håpløst langt bak teten.
På gråten
Ifølge WRC Radios reporter i Japan var Petter Solberg omtrent på gråten etter å ha kommet i mål etter åttende fartsprøve.
- Han var veldig skuffet og det var sterke følelser i sving, ifølge reporteren.
Rally Japan er Subarus viktigste rallyrunde, og Petter Solberg hadde et inderlig ønske om å kunne vinne foran det entusiastiske "hjemmepublikummet".
Sjanseløs på pallen
I stedet ser det ut til å gå mot nok et mislykket rally for Spydeberg-gutten. Solberg ligger mer enn tre og et halvt minutt bak ledende Marcus Grönholm etter fredagens ti fartsprøver.
Solberg er også frakjørt av japanske Toshi Arai. Den lokale føreren har ikke kjørt WRC-rally siden 2001.
I teten kjemper Marcus Grönholm og Sebastien Loeb om ledelsen. Kun 10,5 sekunder skiller de to.
Petter Solberg under første fartsprøve i Rally Japan (AP Photo/Katsumi Kasahara)
Bremsetrøbbel igjen
Petter Solbergs problemer startet på tredje fartsprøve, da han tapte nesten et halvt minutt til Grönholm i tet.
På den påfølgende prøven fortsatte problemene, og Solberg tapte nesten to minutter.
- Det blir veldig vanskelig å klare pallplassering nå. Nå gjelder det bare å få en så god plassering som mulig, sa Petter Solberg til WRC Radio etter målpassering på femte fartsprøve.
Subaru-sjef Paul Howarth bekreftet overfor wrc.com at Petter hadde hatt problemer med bremsene. Subaru-teamet jobbet på spreng for å finne ut hva som er galt. Også differensialene har skapt trøbbel for Petter Solberg.
Resultater fra seneste fartsprøve
SS10
1 1 LOEB
CITROEN 01:15.0 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 01:15.5 +00.5
3 2 SORDO
CITROEN 01:16.0 +01.0
4 4 HIRVONEN
FORD 01:16.1 +01.1
5 5 SOLBERG
SUBARU 01:16.4 +01.4
Resultater fra de andre fartsprøvene nederst i artikkelen!
Folkerikt og spektaktulært
Rally Japan er den eneste av de 16 VM-rundene som arrangeres i Asia, og det er en av grunnen til at flere hundre tusen publikummere strømmer til den nordligste av øyene der fartsprøvene kjøres.
Bare til åpningssermonien i fjor kom det over 50.000 tilskuere.
Dette er et veldig teknisk krevende rally, med smale grusveier.
Det er stor variasjon i fartsprøvene, alt fra korte, krappe fartsprøver, til lange, strake strekninger med bredere veier.
Det er lange avstander mellom fartsprøvene, og førerne sitter i bilene i opptil 12 timer hver dag.
Været har som regel vært tørt og fint når rallyet har blitt kjørt, men i år arrangeres det midt i Tyfon-sesongen. Dermed er det store sjanser for kraftige regnskyller i løpet av helgen.
Noen av fartsprøvene kjøres hele fire ganger gjennom, og veiene kan bli svært slitte og sporete.
I alt 27 fartsprøver skal kjøres, før rallyet avsluttes søndag formiddag, norsk tid.
Stortrives i Japan
- Jeg stortrives i Rally Japan. Det har alltid vært en bra runde for oss, men i år vil jeg ikke si noe om hvordan jeg tror det kommer til å gå, sier Petter Solberg før rallyet starter.
I fjor ledet Petter Solberg i Japan, før han kjørte på en stein i siste fartsprøve, og brøt.
- Jeg vil bare komme i gang, få rytmen, og kjøre et godt rally. Har vi flaks er alt mulig. Det hadde vært moro med en skikkelig bra plassering. Fansen i Japan er fantastiske, og vi har enorm støtte her, sier Solberg.
Petter Solberg er svært populær i Japan, og hadde håpet å kunne glede hjemmepublikummet med seier. (Scanpix/AP Photo/Katsumi Kasahara)
Fartsprøvene:
Fredag 1.sept
SS1 PAWSE KAMUY 1 kl 01:03..... 9,050 Km
SS2 RIKUBETSU 1 kl 01:51..... 2,730 Km
SS3 KANNA 1 kl 02:27..... 13,860 Km
SS4 PURAY 1 kl 02:50..... 34,960 Km
SS5 PAWSE KAMUY 2 kl 07:23..... 9,050 Km
SS6 RIKUBETSU 2 kl 08:11..... 2,730 Km
SS7 KANNA 2 kl 08:47..... 13,860 Km
SS8 PURAY 2 kl 09:10..... 34,960 Km
SS9 OBIHIRO 1 kl 11:45..... 1,300 Km
SS10 OBIHIRO 2 kl 11:55..... 1,300 Km
Lørdag 2.sept
SS11 EMINA kl 00:26..... 8,180 Km
SS12 RIKUBETSU 3 kl 01:28..... 2,730 Km
SS13 NIUEO 1 kl 01:53..... 20,750 Km
SS14 SIPIRKAKIM 1 kl 02:25..... 22,430 Km
SS15 MENAN kl 03:35..... 16,250 Km
SS16 RIKUBETSU 4 kl 07:48..... 2,730 Km
SS17 NIUEO 2 kl 08:13..... 20,750 Km
SS18 SIPIRKAKIM 2 kl 08:45..... 22,430 Km
SS19 MENAN SHORT kl 09:55..... 9,170 Km
SS20 OBIHIRO 3 kl 11:45..... 1,300 Km
SS21 OBIHIRO 4 kl 11:55..... 1,300 Km
Søndag 3.sept
SS22 RERA KAMUY kl 00:19..... 8,760 Km
SS23 PANKE NIKORPET 1 kl 00:44..... 17,040 Km
SS24 PENKE 1 kl 01:20..... 24,880 Km
SS25 PANKE NIKORPET 2 kl 04:43..... 17,040 Km S
SS26 PENKE 2 kl 05:19..... 24,880 Km
SS27 OBIHIRO 5 kl 07:09..... 1,300 Km
Fartsprøveresultater fredag
SS10
1 1 LOEB
CITROEN 01:15.0 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 01:15.5 +00.5
3 2 SORDO
CITROEN 01:16.0 +01.0
4 4 HIRVONEN
FORD 01:16.1 +01.1
5 5 SOLBERG
SUBARU 01:16.4 +01.4
SS9
1 1 LOEB
CITROEN 01:14.2 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 01:14.7 +00.5
3 2 SORDO
CITROEN 01:16.2 +02.0
4 4 HIRVONEN
FORD 01:16.3 +02.1
5 5 SOLBERG
SUBARU 01:17.3 +03.1
SS8
1 3 GRÖNHOLM
FORD 19:06.7 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 19:10.8 +04.1
3 4 HIRVONEN
FORD 19:22.1 +15.4
4 7 STOHL
PEUGEOT 19:50.4 +43.7
5 2 SORDO
CITROEN 19:50.7 +44.0
6 5 SOLBERG
SUBARU 19:54.9 +48.2
SS7
1 1 LOEB
CITROEN 07:52.2 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 07:58.5 +06.3
3 4 HIRVONEN
FORD 08:03.5 +11.3
4 6 ATKINSON
SUBARU 08:08.8 +16.6
5 7 STOHL
PEUGEOT 08:12.7 +20.5
7 5 SOLBERG
SUBARU 08:14.3 +22.1
SS6
1 3 GRÖNHOLM
FORD 02:07.9 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 02:08.0 +00.1
3 4 HIRVONEN
FORD 02:08.3 +00.4
4 5 SOLBERG
SUBARU 02:09.0 +01.1
5 7 STOHL
PEUGEOT 02:09.2 +01.3
SS5
1 3 GRÖNHOLM
FORD 04:32.9 +00.0
2 4 HIRVONEN
FORD 04:34.2 +01.3
3 1 LOEB
CITROEN 04:37.2 +04.3
4 6 ATKINSON
SUBARU 04:37.2 +04.3
5 5 SOLBERG
SUBARU 04:37.8 +04.9
SS4
1 3 GRÖNHOLM
FORD 19:45.3 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 19:50.7 +05.4
3 4 HIRVONEN
FORD 20:15.0 +29.7
4 6 ATKINSON
SUBARU 20:15.5 +30.2
5 7 STOHL
PEUGEOT 20:23.4 +38.1
11 5 SOLBERG
SUBARU 21:41.1 +01:55.8
SS3
1 1 LOEB
CITROEN 08:06.3 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 08:10.1 +03.8
3 4 HIRVONEN
FORD 08:15.7 +09.4
4 6 ATKINSON
SUBARU 08:17.3 +11.0
5 2 SORDO
CITROEN 08:28.5 +22.2
8 5 SOLBERG
SUBARU 08:32.4 +26.1
SS2
1 3 GRÖNHOLM
FORD 02:12.1 +00.0
2 4 HIRVONEN
FORD 02:14.4 +02.3
3 5 SOLBERG
SUBARU 02:14.5 +02.4
4 14 ARAI
SUBARU 02:15.1 +03.0
5 1 LOEB
CITROEN 02:15.7 +03.6
SS1
1 3 GRÖNHOLM
FORD 04:38.2 +00.0
2 4 HIRVONEN
FORD 04:38.4 +00.2
3 5 SOLBERG
SUBARU 04:39.2 +01.0
4 1 LOEB
CITROEN 04:42.3 +04.1
5 7 STOHL
PEUGEOT 04:43.8 +05.6