31-åringen fra Spydeberg og hans britiske kartleser Phil Mills har kjørt for Subarus World Rally Team siden 2000.
Har vært misfornøyd
Siden det har duoen vunnet 13 VM-rally, vært 30 ganger på pallen og vant VM sammenlagt i 2003.
De siste sesongene har Petter Solberg vært alt annet enn fornøyd med bilen. Etter rally Sardinia toppet det seg for nordmannen. Han mer enn antydet at han vurderte å forlate Subaru.
- Alle vil vel tenke slik i denne situasjonen. Jeg må ha noen svar nå. Jeg kan ikke tulle bort et år til, sa han til NRK.
- Jeg stikker ikke av
Men mye kan tyde på at han har fått løfter om forbedringer som har ført til at han ønsker å fortsette for fabrikken.
- Jeg er ikke den som stikker av med halen mellom bena selv om vi har hatt problemer og motgang, sa Petter Solberg på pressekonferansen i dag.
Petter Solberg får en bil som er konkurransedyktig.
- En test vi gjorde fredag i forrige uke var helt avgjørende for at jeg nå skriver under her i Oslo, sa Petter Solberg etter å ha satt navnet sitt under den nye kontrakten med den japanske rallygiganten.
- Jeg vil vinne og være med å kjempe i toppen. Etter å ha fått gjennomslag for så å si alle mine krav, mener jeg det vil være mulig nå, sa Solberg.
- Jeg har mer enn nok penger
Det er blitt hevdet at han hever en lønn på 30 millioner kroner i Subaru per i dag.
Lite tyder på at den nye kontrakten er noe dårligere, men det vil ikke Solberg snakke om. Han innrømmer at han har fått tilbud fra to andre fabrikker, men mer penger lokket ham ikke.
- Jeg har mer enn nok penger. Derfor har ikke det vært noe tema i disse forhandlingene. Vi har verken snakket eller tenkt penger i det hele tatt, sa Petter Solberg til NTB onsdag, bare noen minutter etter at han hadde signert på en ny kontrakt med Subaru på Radisson SAS Hotellet i Oslo.
(foto:www.swrt.com)
Presset på
Solberg legger ikke skjul på at han har satt hardt mot hardt og lagt press på Subaru-ledelsen for å få det som han vil.
Alle de kravene han har stilt er imøtekommet, men han kommer til å fortsette med de samme dekkene fra Pirelli som tidligere.
- Dekkene har vært et problem, men i Subaru har vi hatt et langt og godt samarbeid med Pirelli, og det kommer vi til å fortsette med så lenge de er med i rallysirkuset.
- Jeg mener nok at noen av de historiene som har versert i forhold til dekkene og de problemene det har medført, har vært blåst veldig opp, sa Richard Taylor på pressekonferansen i Oslo onsdag.
Han er racingdirektør i Subaru. Han kunne bekrefte at penger overhodet ikke har vært noe tema i forhandlingene med Solberg, men derimot har all diskusjon gått på å gjøre bilen både raskere og bedre.
Tester selv
- Fra nå av kommer jeg til å gjøre all testing av bil og utstyr selv, og det kommer til å bli en del mer testing enn tidligere, for nå har vi jo noe å teste ut, sier Petter Solberg.
Han sier at han har stått over noe testing tidligere, fordi det rett og slett ikke har vært noe å teste.
- Jeg har følt at jeg har gått litt rundt i ring de siste to årene og lett etter noe som ikke har vært der, sa Solberg på pressemøtet i Oslo. Jeg skal ikke nekte for at det har vært et helvete de siste to årene, men nå er jeg klar for en ny giv og tar det som en utfordring å komme tilbake.
- Jeg vet det er mulig, sier Petter Solberg til NTB.
Fornøyd med at du har en ny kontrakt på plass?
- Ja, men det er ikke slik at jeg jubler hemningsløst. Jeg blir ikke skikkelig glad for dette før resultatene kommer, sa Petter Solberg onsdag.
Petter Solbergs VM-runder for Subaru
(Kilde Norges bilsportforbund)
2000
Rally Korsika brutt
Rally San Remo 9.plass
Rally Australia brutt
Rally of Great Britain brutt
2001
Rally Monte Carlo brutt
Swedish Rally 6.plass
Rally Portugal brutt
Katalonia Rally brutt
Rally Argentina 5.plass
Rally Kypros brutt
Akropolis Rally 2.plass
Safari Rally brutt
Rally Finland 7.plass
Rally New Zealand 7.plass
Rally San Remo 9.plass
Rally Korsika 5.plass
Rally Australia 7.plass
Rally of Great Britain brutt
2002
Rally Monte Carlo 6.plass
Swedish Rally brutt, motorhavari
Rally Korsika 5.plass
Katalonia Rally 5.plass
Rally Kypros 5.plass
Rally Argentina 2.plass
Akropolis Rally 5.plass
Safari Rally brutt, motorhavari
Rally Finland 3.plass
Rally Tyskland brutt, avkjøring
Rally San Remo 3.plass
Rally New Zealand brutt, motorhavari
Rally Australia 3.plass
Rally of Great Britain 1.plass
(VM-sølv)
2003
Rally Monte Carlo brutt, avkjøring
Swedish Rally 6. plass
Rally Tyrkia brutt, knakk styrestag
Rally New Zealand 3. plass
Rally Argentina 5. plass
Akropolis Rally 3. plass
Kypros Rally 1. plass
Rally Tyskland 8. plass
Rally Finland 2. plass
Rally Australia 1. plass
Sanremo Rally (Italia) brutt, kjørte tom for bensin!
Rally Korsika 1. plass
Rally Katalonia 5. plass
Wales Rally 1. plass
(VM-gull)
2004
Rally Monte Carlo 7. plass
Swedish Rally 3. plass
Rally Mexico 4. plass
Rally New Zealand 1. plass
Rally Kypros 4. plass
Akropolis Rally 1. plass
Rally Tyrkia 3. plass
Rally Argentina brutt, ødela fronten i watersplash
Rally Tyskland brutt, avkjøring
Rally Japan 1. plass
Wales Rally 1. plass
Rally Italia Sardinia 1. plass
Rally Frankrike Korsika 5. plass
Rally Katalonia Spania 5. plass
Rally Australia brutt, ødelagt styrestag
(VM-sølv)
2005
Rally Monte Carlo brutt, avkjøring
Rally Sverige 1. plass
Rally Mexico 1. plass
Rally New Zealand 3. plass
Rally Italia Sardinia 2. plass
Rally Kypros brutt, elektrisk feil
Rally Tyrkia 2. plass
Akropolis Rally 9. plass
Rally Argentina 3. plass
Rally Finland 4. plass
Rally Tyskland 7. plass
Wales Rally 1. plass
Rally Japan brutt, avkjøring
Rally Korsika 3. plass
Rally Katalonia 15. plass
Rally Australia brutt, krasjet med kenguru
(VM-sølv)
2006
Rally Monte Carlo brutt, motor
Rally Sverige utelukket
Rally Mexico 2. plass
Rally Katalonia 7. plass
Rally Korsika 11. plass
Rally Argentina 2. plass
Rally Italia Sardinia 9. plass
Akropolis Rally 7. plass