NRK Meny
Normal

Slik vil Skiforbundet styre Northug

Petter Northug får alt annet enn fritt spillerom etter at han brøt med landslaget. Northug-manager Are Sørum Langås advarer mot egne «Petter-regler».

Are Sørum Langås og Petter Northug

22. mai presenterte Petter Northug og hans nye manager Are Sørum Langås (t.h.) millionavtalen med Coop. Etter mange år med spekulasjoner, brøt Northug med Norges skiforbund.

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix

Norges skiforbund (NSF) har akseptert at Norges største langrennsstjerne ikke vil være en del av forbundets landslagsopplegg. Men skal Petter Northug gå verdenscup og internasjonale mesterskap, må han inn på forbundets representasjonslag – og da underlegges han de samme markedsmessige reglene som landslagsløperne.

Spesielt får dette konsekvenser for Northugs muligheter til å markedsføre sin personlige hovedsponsor Coop, som er i direkte konkurranse med flere av forbundets egne sponsorer – i første rekke matvarekjeden Spar.

Fortsatt pågår det diskusjoner mellom Skiforbundet og Petter Northugs management og hovedsponsor. For ennå er ikke partene enige om hvordan reglene – som er nedfelt i Norges skiforbunds fellesreglement og hjemlet i Norges skiforbunds lov – skal tolkes og praktiseres.

– Nye utfordringer

– Vi utfordres på en del nye ting, ettersom det er en sponsor som er i bransjekonflikt med våre sponsorer. Simens Østensen og John Kristian Dahl har ikke utfordret oss på samme måte etter å ha gått ut av landslaget. Derfor må vi gå opp grensene sammen med Coop, og jeg opplever at vi har en tett og god dialog, sier Bernt Halvard Olderskog, som er kommersiell leder for langrenn i NSF, til NRK.no.

Bernt Halvard Olderskog

Bernt Halvard Olderskog skal sørge for at Skiforbundets egne sponsorer ikke blir skadelidende for Petter Northugs brudd med landslaget.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Slik svarer Olderskog på konkrete spørsmål om hva som vil være tillatt for Northug, og andre løpere utenfor landslag, når de er på representasjonsoppdrag for Norge:

– Kan han da bære reklame for personlige sponsorer?

- Nei. Fra vedkommende møter opp på flyplassen for å reise på konkurransesamling, representerer han Norges skiforbund og våre sponsorer.

– Kan han ha et personlig støtteapparat som profilerer personlige sponsorer på klær og/eller biler?

– Hvis han har personlige støttespillere som går inn i landslagets apparat, representerer de Norges skiforbund og bærer våre merker. Hvilke merker som er på biler og utstyr utenfor akkreditert område, kan ikke vi styre.

Kan selge produkter

– Kan han stille opp på arrangementer for private sponsorer (middager, treningsveiledning, foredrag etc.)?

– Det er et godt spørsmål. Akkurat det er ikke noe vi har diskutert nøye. Det har hendt at landslagsløpere har stilt opp på middager med private sponsorer, hvis trenerne har ment at det ikke har gått på bekostning av det sportslige. Men da er det hele tiden snakk om sponsorer som ikke er i bransjekonflikt med forbundets sponsorer.

– Kan han brukes i reklame (aviser/radio/TV/internett) av private sponsorer?

– Han kan ikke brukes i markedsføring for bedrifter eller produkter som er i bransjekonflikt med forbundets sponsorer. Coop er i bransjekonflikt med Norges skiforbunds sponsorer, mens Eiendomsmegler 1 – som Northug også har en personlig avtale med – ikke er det. Det vil si at det vil være ulike kjøreregler for Eiendomsmegler 1 og Coop.

– Kan en personlig sponsor selge lisensierte produkter?

– Ja, de vil kunne selge lisensprodukter, men det vil være restriksjoner på hvordan disse kan markedsføres. Det er disse tingene vi nå er i dialog om og skal finne ut av sammen.

Vil ikke kommentere

Ifølge Olderskog, har det aldri vært forbundets intensjon å stoppe Coops planlagte Northug-produkter – eller Northugs avtale med Coop.

Petter Northug og Svein Fanebust

Coop-direktør Svein Fanebust (t.h.) forhandler med Norges skiforbund for å få mest mulig ut av sin millioninvestering i Petter Northug.

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix

– Nei, det er utenkelig. Hvis noen skal stoppe den avtalen nå, må det være Coop eller Nye Høyder (firmaet som står bak Northugs private satsing, red.anm.), men jeg har ikke fått noen signaler som tyder på at det er aktuelt.

Hva Coop og Skiforbundet er uenige om, vil ikke partene gå i detalj på.

– Jeg kan bekrefte at vi er i dialog med NSF rundt dette. Jeg ønsker ikke å uttale meg om innholdet i dialogen før vi er i mål, skriver administrerende direktør i Coop, Svein Fanebust, i en e-post til NRK.no.

Det ligger imidlertid i sakens natur at Coop ønsker å stå friere i bruken av Petter Northug enn det som ligger i NSFs egen tolkning av forbundets regler.

– Må være samme regler

Northugs manager Are Sørum Langås vil heller ikke kommentere innholdet i den pågående dialogen.

– Det blir feil å kommentere detaljer. Det vi er opptatt av, er at det må være samme regler for Petter Northug som det er for andre løpere utenfor landslag. Det kan ikke være et eget sett Petter-regler, sier Langås til NRK.no, uten å ville utdype om han føler det nettopp er et sett «Petter-regler» forbundet vil innføre.

– Når vi er ferdig med å diskutere og får de endelige retningslinjene, vil vi forholde oss til de reglene som gjelder – regler vi da forutsetter gjelder for alle, understreker Langås.

Skiforbundet ønsker også å allerede før sesongen definere i detalj hvilke dager Northug skal være på representasjonslag og hvilke dager han er privat løper.

Etter det NRK erfarer skal forslaget innebære at Northug er representasjonsløper i tre perioder i løpet av sesongen, avbrutt av to perioder hvor han står fritt til å promotere sine personlige samarbeidspartnere.

Landslagsløper i lange perioder

NRK presenterte Northugs sesongplan onsdag. Hvis partene blir enige om forslaget fra forbundet, vil Northug være privatløper mellom verdenscupen i Davos og Tour de Ski, og fra Tour de Ski til han reiser på OL-samling etter NM i Molde.

LES OGSÅ: Northug redder NM-helga

Northug ønsker å følge forbundets OL-oppladning. I denne perioden er det uansett IOCs svært restriktive reklameregler som gjelder.

I praksis vil dette gjøre Northug til landslagsløper det meste av sesongen, hvilket gjør det vrient for hans personlige hovedsponsor å utnytte Northugs markedsverdi i den delen av året der han er mest aktuell.

– Det handler mest om hva som er det sportslig beste opplegget, og det er det landslagssjef Vidar Løfshus som må svare på. Enkelt sagt vil det være en fordel for Petter å ha en kontinuerlig dialog med smører, landslagstrenere og medisinsk støtteapparat i konkurranseperioder, sier Bernt Halvard Olderskog.

Vil unngå konflikter

Løfshus er ikke en del av forhandlingene, men bekrefter at han har bedt om tydelige avklaringer.

– Jeg har lagt veldig klare føringer for hvordan jeg vil ha det. Og det viktigste for meg er at det er klare retningslinjer som ligger der når sesongen starter, slik at vi slipper unødvendige diskusjoner og konflikter underveis om når Petter er på lag og når han ikke er det. Og det vet jeg Petter er opptatt av også, så det er ikke noe problem, fastslår Vidar Løfshus.

Partene har møtefri i juli, men tar opp dialogen igjen i august.

– Alle ønsker en rask avklaring, påpeker Northug-manager Langås.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal
Landslagsuttak for VM-kvalikkampene mot San Marino og Nord-Irland