NRK Meny
Normal

Slik trener høygravide Bjørgen: Bare blodsmaken mangler

Drøyt en måned før termin trener Marit Bjørgen fortsatt mellom 50 og 60 timer i måneden. Hun anbefaler ikke andre høygravide å følge hennes solide treningsoppskrift.

Marit Bjørgen på ski

PÅ SKI: En drøy måned før fødselen, går Marit Bjørgen fortsatt på ski når sjansen byr seg.

Foto: Vegard B. Lien / NRK

Marit Bjørgen er satt på sidelinjen når skisesongen starter i år.

Overrasket over nivået

Forrige måned var hun ikke med på landslagets høydesamling, men treningen har derimot vært oppsiktsvekkende bra på hjemmebane.

– Jeg er overrasket over hvor bra det har gått. Jeg hadde ikke forventet å trene så bra som jeg har gjort. Nå mot slutten så er det bare bonus uansett, det jeg får gjort, sa Marit Bjørgen til NRK på Ullevaal Stadion da hun lanserte en ny hanske for sin klessponsor.

Det nærmer seg termin 23. desember, men graviditeten har bare bremset Bjørgen moderat til tross for den voksende magen.

– Jeg trener fortsatt bra, men jeg gjør ikke noe annet enn det kroppen er vant til. Så jeg vil ikke oppfordre hvem som helst til å trene på den måten som høygravid, sier Bjørgen.

Hun får også svært tett oppfølging rundt graviditeten samtidig som hun legger grunnlaget for comebacket i sporet.

En til to hardøkter

I sommermånedene og utover høsten trente hun rundt 80 timer i måneden. Nå er det moderert til 50-60 timer.

– Det har å gjøre med at det blir tyngre mot slutten. Man må bare lytte til kroppen. Det er det viktigste og det jeg har fått beskjed om, sier Bjørgen.

Men fortsatt er treningen tøff:

Bjørgen og Dyhre Breivang

AKTIV: Marit Bjørgen har både trent godt og bidratt utenfor treningen. Her fra Olympiatoppen-samling midt i oktober sammen med Karoline Dyhre Breivang.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

*Bjørgen trener mest en økt om dagen, men har dager med dobbel dose.

*En til to av øktene i uken er fortsatt hardøkter.

*Fortsatt kan hun løpe lengre turer uten å få plager i rygg og bekken. Rulleskitreningen er også en stor del av treningen.

*Det er bare treningen med hardest intensitet hun ikke har gjennomført

– Det er bare de korte intervalløktene med blodsmak jeg ikke har kunnet gjøre. Ellers har jeg gjort mye. Det er litt begrensning på det med styrke. Magemuskler forsvinner og man må trene litt annen styrke, sier Bjørgen.

Bjørgen gravid

HØYGRAVID: Marit Bjørgen er overrasket over hvor godt hun har fått trent under svangerskapet. Comebacket planlegges i mars.

Har ikke treningsprogram

Hun har ikke hatt noen treningsplan på lang tid. Men Bjørgen satser på comeback i langrennsløypene i Norge i mars.

– Jeg vet ikke hva som kan skje etter fødselen og hvor lang tid man trenger for å komme seg igjen. Det er klart jeg har trent gjennom mange år og har fått trent bra gjennom dette året her. Det skal ikke så mye til for at man kommer seg opp på et bra nivå. Så får vi se hvor bra det nivået er, sier Bjørgen.

Landslagstrener Egil Kristiansen sier Bjørgen har passet godt på seg selv. Men han mener jobben har vært svært god hele veien.

– Jeg tror ikke vi får se Marit i verdenscupen i vinter, men jeg har veldig tro på at vi får se Marit i skirenn hvis alt går bra. Det er planen, sier Kristansen.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal