NRK Meny
Normal

Slik kan man gjemme en motor i en sykkel

I helgen ble det første tilfellet av «motordoping» oppdaget. Nå innfører UCI nye tester også i landveisritt som Tour de France.

Ekspert forklarer.

Elektrisk motorjuks er blitt et hett tema etter at den 19 år gamle sykkelkrossutøveren Femke Van den Driessche ble avslørt av UCIs nye testsystem denne helgen.

Men det er ikke første gang man hører om denne formen for «doping». Videoer av proffsyklister som Ryder Hesjedal og Fabian Cancellara er tidligere lagt ut på Youtube, der konspirasjonsteoretikere har ment at bildene viser at de benytter seg av ulovlig hjelp.

Men hvordan fungerer egentlig en elektrisk motor på en tråsykkel?

Femke Van Den Driessche

AVSLØRT:Femke Van den Driessche bøle i helgen tatt for motorjuks.

Foto: Afp

– Blir som en el-bil

Daglig leder ved Sørensen Sykler i Oslo, Jonas Strømberg, er ikke overrasket over at dette nå dukker opp, og viser hvordan rytterne lett kan jukse med elektrisk hjelp.

– Det er en motor som blir ført ned i seterøret, og som vil dra kranken rundt, som dermed gir kraft og hjelp til slitne bein. Det vil selvsagt gjøre ting veldig mye enklere, det blir nesten som en el-bil, sier han.

Han forklarer at rytteren kan kontrollere det hele fra med en liten spak plassert på styret, som er koblet til motoren ved hjelp av ledninger gjemt på innsiden av sykkelrammen.

– I sykkelkross går man jo mye av og på sykkelen. Da vil det lett bli oppdaget dersom pedalene fortsetter å gå rundt når man går av. Så den må man skru av, og det gjør man lett med en spak på girhendelen, sier han.

Han forklarer at man vil ha ekstremt stor nytte av å benytte seg av en skjult motor i sykkelen.

– I et sykkelkross-løp har det nesten alt å si. Man kjører helt på grensen i en time, og dersom du har noe ekstra som kan hjelpe deg, så vil det ha ekstremt mye å si, sier han og legger til:

– Det blir jo som å dope sykkelen istedenfor seg selv.

Nye tester innføres i Tour de France

Men ifølge sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen vil det nå blir vanskelig å jukse på denne måten.

I forkant av helgens episode var det innført en hemmelig testmetode som nå også skal innføres i store landeveisritt som Tour de France.

– Vi tester og får en indikasjon om at det er noe i rammen som ikke er som det skal. Så åpner vi opp seterøret og kranken, og ser om det er ledninger som ikke skal være der, sier han.

Sykkelpresidenten har imidlertid lite tro på at denne type juks er et utbredt problem i landeveissykling.

– Dersom noen skulle jukset med elektrisk motor der, måtte et helt lag stå bak. I sykkelkross har de fleste rytterne sine personlige mekanikere, påpeker han.

Siste nytt

  • Seier for Sagosen og PSG

    Sander Sagosens klubb Paris-Saint Germain leverte en glimrende 1. omgang og vant den første kvartfinalen i mesterligaen over polske Kielce 34-28. Til pause ledet laget hele 22-10. Sagosen noterte seg med to scoringer.

    HANDBALL-FRA-D1-MONTPELLIER-PARIS
    Foto: SYLVAIN THOMAS / AFP
  • Tap for ishockeylandslaget

    Etter gårsdagens seier for det norske ishockeylandslaget mot Sveits slo i dag sveitserne tilbake og vant 3–0.

    Neste helg vil det norske laget spille to kamper mot Hviterussland som en siste oppkjøring til VM i Danmark i mai.

    Switzerland Hockey
    Foto: Samuel Golay / AP
  • Tredje strake remis for Carlsen

    Magnus Carlsen spilte sin tredje strake remis i Shamkir-turneringen i sjakk i Aserbajdsjan.

    Han møtte hjemmehåpet Rauf Mamedov med svarte brikker lørdag.

    I morgen møter Carlsen Timour Radjabov i turneringen som avsluttes neste helg.

    Magnus Carlsen og Hikaru Nakamura
    Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Sendeplan

Kl. Program Kanal