– Ja, dessverre er det situasjonen. Vi har dessverre ikke penger til å dekke alle utgiftene for løperne i gruppa vi kaller elite B. Det er trist, sier generalsekretær Halvard Lauvstad til NRK.
Forbundet sendte i dag ut melding om at løpere som ikke er kvalifisert til A-gruppa i verdenscupløp, må betale 6000 kroner for hver helg de deltar i verdenscupen.
– Vi holder egenandelene så lave som mulig, sier Lauvstad.
Toppene skjermes
Foreløpig går det ikke ut over de aller beste. De fem fremste – Sverre Lunde Pedersen, Håvard Holmefjord Lorenzen, Espen Aarnes Hvammen, Håvard Bøkko og Ida Njåtun – blir ikke rammet. Men de sju som er i elite B må betale.
Det er første gangen forbundet må gå til et slikt skritt. Tidligere har de klart å ta innsparingene i administrasjonen.
Men etter at avtalen med Statnett som generalsponsor gikk ut etter OL-sesongen, har det blitt verre. Og avtalen med den gjenstående største sponsoren Lerøy går ut etter denne sesongen.
– Den jobber vi med å forlenge, og vi jobber selvsagt for fullt også med å finne nye sponsorer. Det er veldig trist om vi ikke lykkes, for det er lenge siden det har grodd så godt bak de beste.
– Får vi fulgt dem opp, kan vi ha 4-5 medaljekandidater til OL i 2018, sier Lauvstad.
Redusert tropp til Calgary
Konsekvensene viser seg allerede når verdenscupen åpner i Nord-Amerika i midten av november. Dit er det langt å reise, og bare de beste blir sendt over Atlanteren. Flere som har klart kravene og dermed kunne vært med, må bli hjemme.
– Når verdenscupen deretter kommer til Europa, skal vi ha flere med. Og under verdenscupen i Stavanger i januar skal vi ha med så mange som vi har plasser til, sier han.
– Veldig synd
23 år gamle Simen Kroken er en av de nest beste. Han frykter nedskjæringene går utover motivasjonen til utøverne.
– Det er veldig synd. Det betyr at mange gode løpere ikke får være med. Selv land som Polen har en tropp på 14 stykker, tror jeg.
– Det kan gå utover motivasjonen til folk, sier han.
Lauvstad er likevel optimist.
– Forrige sesong avsluttet våre beste løpere godt. Og jeg merker at det er mye lettere å invitere mulige sponsorer til samtaler nå enn det var i fjor. Oppkjøringen og medieomtalen foran årets sesong har også vært større, så jeg ser mer optimistisk på situasjonen nå, sier Lauvstad.