NRK Meny
Normal

Skjønner løpernes raseri – lover ingen bedring

TOBLACH (NRK): Vegard Ulvang frykter at verdens beste langrennsløpere må leve med løyper som egentlig ikke holder mål.

Vidar Løfshus og Vegard Ulvang

SNØTRØBBEL: Vegard Ulvang kan ikke love landslagssjef Vidar Løfshus bedre løyper i framtida.

Foto: Anders Skjerdingstad / NRK

Tour de Ski var ikke engang startet før løypene var et brennhett tema. Første treningsdag tok Martin Johnsrud Sundby kontakt med juryen i Val Müstair og ba dem endre løypa.

– Vi ønsker folk skal komme igjennom Tour de Ski med bein og armer i behold, så jeg håper de kan gjøre justeringer på minst en av svingene på vei nedover. Det er utrolig trist hvis det skulle skje en ulykke i en farlig utforkjøring, sa han til NRK.

Kanadiske Alex Harvey ba juryen erstatte fellesstarten med en intervallstart.

Noen grep ble tatt. Det hjalp bare litt.

– Vi var ut av sporet halve løpet – det fungerer ikke. Det er ikke verdig verdenscupen. Man fikk hele tiden albuer og hoder i siden, raste finske Iivo Niskanen til Iltalehti etter fellesstarten.

Og det var bare starten på løypediskusjonene i Tour de Ski.

Fredrik Aukland forteller om hva som er i vente i de første dagene i Tour de Ski.

SKAPT FOR KAOS: Her advarer NRKs ekspert Fredrik Aukland mot løypa i Val Müstair.

– For korte runder

Vegard Ulvang, som er leder i langrennskomiteen i FIS, erkjenner nå at han har full forståelse for løpernes reaksjoner.

– Det blir korte runder. Litt for korte av og til, synes jeg. Men det har sammenheng med at det ikke er vinter, påpeker Ulvang.

Når snøen ikke faller fra himmelen, må den lages. Det er fullt mulig, men det er ikke gratis.

– Kunstsnø er et økonomisk spørsmål, fastslår Ulvang, som frykter man bare har sett starten.

– Kommer til å slite mer

– Dette kommer vi til å slite mer med. Mye av det vi ser i år kommer vi nok til å se framover også, selv om vi planlegger for noe annet, erkjenner Ulvang.

For planene var annerledes.

– Løypa som var planlagt i Val Müstair var bedre. Den hadde ikke så mye krappe svinger. Den skulle vært 3,3 km, den ble 2,5. Det samme kan vi si om Oberstdorf, vi burde hatt litt større slynge, litt lengre motbakke, det hadde gitt oss litt mer spennende dueller og mer rettferdige forhold, fastslår han.

For i Oberstdorf ble det også trøbbel. Den siste bakken var rett og slett altfor smal. Det fikk både Didrik Tønseth og Ingvild Flugstad Østberg lide for.

Ingvild Flugstad Østberg var uheldig og brakk staven i den siste bakken på 10-kilometeren i Tour de Ski.

KOSTBAR KNEKK: Dette stavbrekket kan ha kostet Ingvild Flugstad Østberg en pallplass i Tour de Ski.

Kaosrenn

Begge brakk en stav i tumultene inn i bakken. Og begge var sjanseløse til å avansere da de fikk en ny stav, fordi det ikke var bredt nok til å gå forbi.

Herreløpet ble et kaos man sjelden har sett maken til.

– Med sånne løyper blir det viktig i fellesstartene å komme tidlig ut, og vanskelig for de bak å komme fram. Det gjør forskjellene større enn de er. Vi skulle gjerne vært disse diskusjonene foruten, sier Vegard Ulvang.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal
4-4-2 Eliteserien fotball: Sarpsborg 08 - Odd