Åge Skinstad har vært sportssjef i langrenn siden 2006 og har hatt ansvar for alle trenerne, smøresjefen, helseapparatet, bredde, juniorlandslag og U23-landslag, marked.
Den nye stillingen, der han får en mer tilbaketrukket rolle i skjæringspunktet mellom elite, bredde og marked, tvang seg frem som en følge av utviklingen innen langrenn.
– Marked og elite ble prioritert. Bredde har jeg dessverre ikke hatt tid til i det hele tatt, og jeg har fått brukt altfor lite tid på junior og U23-satsningen. Nå tror jeg at det blir rom for en mye mer helhetlig satsning, sier Skinstad til NRK.no
Omsetningen innenfor langrennslandslaget har økt fra 20 til 45 millioner kroner fra 2006 og frem til i dag, og antall løpere i verdenscuper, antall renn og tourer har også økt dramatisk.
Les videre under bildet!
Mindre synlig
Skinstads kontakt med elitelandslagene vil nå i all hovedsak dreie seg om landslagssjefen, som vil være sjef for de forskjellige landslagene på herre- og kvinnesiden. Den nye landslagssjefen vil etter det NRK erfarer bli presentert i løpet av inneværende uke.
– Jeg vil nok bli litt mindre synlig i mediene, og vil få bedre tid til å se fremover i tid, sier Skinstad.
Hva ser du nå, da?
– Jeg ser blant annet at vi har veldig bra tall med tanke på rekruttering til langrennssporten, men at dette er veldig snøavhengig. Vi har en utfording med å holde trykket også når det kommer snøfattige vintre, for det vil komme. Det må vi være forberedt på.
Avviser sponsorpress
Tidligere tirsdag hevdet Adresseavisen at langrennslandslagets hovedsponsor Aker, blandet seg inn landslagets fremtidsplaner for Skinstad i frykt for at han og resten av det sittende apparatet skulle forsvinne.
Dette avviser lederen av langrennskomiteen, Hermod Bjørkestøl, i en pressemelding.
I pressemeldingen står det imidlertid at «det foregår interessante diskusjoner med flere av langrenns samarbeidspartnere, herunder Aker, om hvordan langrenn kan kapitalisere på de gode resultatene i vinter og de fantastiske arrangementene under årets VM».