– Det er helt crazy her nede. Vi har noen indiske fotografer som er helt gale. De eneste gangene vi ser like tilstander i Norge er kanskje når vi har besøk av store rockestjerner eller da Barack Obama var på besøk, sier Jarle Heitman, kommunikasjonssjef for Sjakk-OL 2014.
Fredag ble Magnus Carlsen verdensmester i sjakk. Mandag fikk han premien sin, og ble forfulgt av et kaotisk pressefølge.
- Les også:
Sjakk-kongen tjener selv rundt 10 millioner kroner på seieren.
Sjakk-OL, som går av stabelen i august til neste år, regner også med å tjene på nordmannens suksess.
– For oss handler det nesten om et liv før og etter VM. Før dette måtte vi slite voldsomt for å få folk, medier og sponsorer til å se de gode sakene og potensialet i et sjakk-OL i Norge. Vi trodde ikke dette skulle bli så stort som det har blitt, sier Heitman.
– Men når det først skjer, er det gull verdt. Vi må nå utnytte at vi har en norsk verdensmester.
Hektiske dager
Sammen med markedssjefen for olympiaden, Lene Hansen, har Heitman vært i Chennai de siste dagene.
– Vi jobber steinhardt for å knytte kontakter. Jeg er for det meste i dialog med medier, mens Lene har kontakt med sponsorer og slike ting. Det handler om å få et inntrykk i hva som rører seg, og få gode råd blant annet på hvordan vi skal lande sponsoravtaler, sier Heitman.
I mai skrev byrådet i Tromsø et bekymringsbrev til arrangørene av Sjakk-OL. Mesterskapet manglet tidligere i år 37 millioner kroner i sponsorinntekter.
Arrangørene av Sjakk-OL mener de trenger mellom fire og seks hovedsponsorer, og rundt 20 mindre sponsorer.
- Les også:
- Les også:
Mesterskapets daglige leder, Børge Robertsen, har klokkertro på de nå vil lande de nødvendige sponsoravtalene.
Ingen konkrete avtaler
Heitman og Hansen fått i orden noen konkrete avtaler under oppholdet sitt i India.
– Vi må bruke mer tid på å sette sammen de nødvendige kontraktene, sier Heitman.
Han forteller også at det stilles høye krav til neste års OL.
- Les også:
– Plutselig er vi blitt en stormakt innenfor sjakk. Utenlandske medier og sjakkinteresserte ser på Tromsø som et veldig eksotisk reisemål. I tillegg har de inntrykk av oss som et ryddig folk, så de stiller høye krav til at alt skal være på stell i august, sier Heitman.
Delegasjonen fra Tromsø reiser nordover mandag.
– Nå må vi bare utnytte momentet som er i etterkant av VM.