– Det er så langt unna fair play som det går an, sier leder i Bastionen (Lyns supportergruppe), Christian Falkenberg, til NRK.
For på siden som selger billettene til Lyns bortekamp mot Skeid 2 den 26. april, kostet billettene for hjemmesupportere henholdsvis 50 kroner for barn og 150 kroner for voksne. Lyns supportere måtte ut med henholdsvis 800 og 1200 kroner for å se kampen fra borteseksjonen.
Etter at NRK og VG publiserte saker om billettprisene, er prisene nå endret. Sent søndag kveld koster det 50 kroner for barn og 124 kroner for voksne.
Før den tid, hadde Lyns supporterleder reagert kraftig:
– Jeg skjønner ikke hva de vil oppnå. Skal de unngå at folk møter opp på kamp? Det er ingen som vil kjøpe billetter til den prisen, og det er synd. Lyn og Skeid er på vei opp, og må hjelpe hverandre i stedet for å holde på sånn, sier supporterleder Falkenberg.
– Patetisk
Under billettprisene hadde Skeid også skrevet en liten melding.
«Buhu det er så dyrt», står det under barnebillettene.
«Våre gode fasiliteter, vektere og generelt hyggelige anlegg koster. Men penger har dere på vest, se på dette som litt u-hjelp. Koz», står det under voksenbillettene.
– Det viser seg at det ikke er spøk, så da vil jeg si at jeg er forundret, overrasket og litt sjokkert. Det er litt barnslig oppførsel, synes jeg. Det er greit å fyre litt opp, men dette blir patetisk, sier Falkenberg.
Kommunikasjonsdirektør i Norges Fotballforbund, Gro Tvedt Anderssen, sa dette om prisingen før prisene ble endret.
– I Norge har vi ikke regulert prisene på billetter. Dette ordner klubbene seg imellom, en slik regulering har derfor ikke vært nødvendig. Samtidig minner vi om at fair play også gjelder publikum, vi registrerer at prisene for bortesupportere uken før er 50,- for barn og 100,- for voksne, sier Anderssen.
– Dette var planen hele tiden
Også daglig leder i Lyn, Bjørn Jønsberg, reagerte på Skeids priser.
– Det fremstår som en dårlig spøk. Det kan man ikke ta veldig seriøst. Vi har andre ting å fokusere på, med kamp i morgen. Deretter blir det å ta kontakt med Skeid på tirsdag, og høre hva de driver med, sier Jønsberg.
Etter at prisene ble endret, sier daglig leder i Skeid, Daniel Holmeide Strand, følgende til VG:
– Dette var planen hele tiden, at etter at vi fikk reaksjonene vi ønsket, så skulle vi snu, sier Strand søndag kveld.
– Noen synes humoren er god, noen synes den er dårlig, men slik vil det alltid være, sier Strand.