NRK Meny
Normal

Schumacher tilbake til Ferrari

Tyske og italienske aviser går langt i å antyde at Michael Schumacher er på vei tilbake inn i Ferraris formel 1-sirkus.

Michael Schumacher

Michael Schumacher er sju ganger verdensmester

Foto: TIMOTHY A. CLARY / AFP

Ferrari havnet 13 sekunder bak McLaren i helgen under løpet på Indianapolis Motor Speedway i USA.

En felles oppfatning blant motorsport-entusiaster på hvorfor Ferrari gjør det dårligere nå enn før, er at Michael Schumacher trakk seg tilbake etter sju verdensmesterskapstitler.

Vi tipper at det blir offisielle testkjøringer i tiden som kommer

Nettavisen PaddockTalk

- Avlshingsten er i trøbbel

Tre ganger verdensmester og tidligere Ferrari-fører Niki Lauda var

Niki Lauda

Niki Lauda

Foto: LLUIS GENE / AFP

på Indianapolis, og han er ikke i tvil om at Ferrari er svekket uten tyskeren.

- De savner nok den svært så omstendelige Schumacher. Hans pinlige nøyaktighet drev hele fabrikken framover i mange år. Ved begynnelsen av sesongen spådde jeg at de ikke kom til å ta skade av dette umiddelbart, men at problemene ville komme utpå året, sier Lauda, som dermed har fått rett i sine antakelser.

Den tyske avisa Bild skriver i dag at "formel 1s avlhingst, Ferrari, er i trøbbel".

- Drømmer om Schumacher

En annen tysk avis, motorsportsbladet Auto-Bild-Motorsport, skriver at Schumacher er på nippet til å returnere til den røde cockpiten som testsjåfør. De skriver at han allerede har sittet i 2007-modellen og gjort hemmelige tester for Ferrari.

Nettavisen PaddockTalk skriver at de ikke tror at Schumacher er i stand til å gjennomføre hemmelige tester.

- Han er alt for kjent til å få det til. Noen ville lagt merke til det. Men vi tipper at det blir offisielle testkjøringer i tiden som kommer.

Den italienske avisen IL Secolo XIX skrev tidligere denne uken at mange i ledelsen i Ferrari drømmer om at Schumacher skal vende tilbake.

Vil ikke bygge ny

Andre, kanskje mindre spekulative nyhetsartikler, forklarer at

Rattet på Ferraris formel 1-bil

Rattet på Ferraris formel 1-bil

Foto: LUCA BRUNO / AP

Ferraris problem ikke ligger i cockpiten, men utenfor bilen: I vindtunnelen.

Fabrikken er svært avhengig av den spesialdesignete vindtunnelen Renzo Piano, og stoler på denne istedenfor å bruke to tunneler slik de andre bilfabrikkene gjør.

Ferrari har bestemt seg for å investere mer penger i den typen teknologi, som har gitt svært gode resultater og som brukes i vindtunnelen. De vil ikke bygge en ny.

Ståltrommel røk

Dette er en risikabel strageti, for problemene oppstår nok tunnelen må repareres eller utbedres. Tunnelene er nemlig i drift stort sett 24 timer i døgnet, og da vil noen deler ryke på et tidspunkt. Når disse skiftes ut blir testingen stanset, og fabrikken blir hengede etter, skriver bransjebladet F1 Techology.

Det som skal simulere selve veien i tunnelen, er en stor ståltrommel som roterer med en fart på 290 km/t. Det er få detaljer som slipper ut av Ferraris testlaboratorium, men de siste ryktene går på at tunnelen fikk en omfattende skade i mai.

Det skal ha skjeddd for en måned siden, var at en bit fra denne trommelen løsnet og forårsaken omfattende skader.

Siden den gang har Ferrari hatt trøbbel.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal
4-4-2 NM fotball: Semifinale Vålerenga - Sarpsborg 08
Semifinale i cupen, menn
Cupen: Semifinale, Vålerenga - Sarpsborg 08