Ferrari havnet 13 sekunder bak McLaren i helgen under løpet på Indianapolis Motor Speedway i USA.
En felles oppfatning blant motorsport-entusiaster på hvorfor Ferrari gjør det dårligere nå enn før, er at Michael Schumacher trakk seg tilbake etter sju verdensmesterskapstitler.
- Avlshingsten er i trøbbel
Tre ganger verdensmester og tidligere Ferrari-fører Niki Lauda var
på Indianapolis, og han er ikke i tvil om at Ferrari er svekket uten tyskeren.
- De savner nok den svært så omstendelige Schumacher. Hans pinlige nøyaktighet drev hele fabrikken framover i mange år. Ved begynnelsen av sesongen spådde jeg at de ikke kom til å ta skade av dette umiddelbart, men at problemene ville komme utpå året, sier Lauda, som dermed har fått rett i sine antakelser.
Den tyske avisa Bild skriver i dag at "formel 1s avlhingst, Ferrari, er i trøbbel".
- Drømmer om Schumacher
En annen tysk avis, motorsportsbladet Auto-Bild-Motorsport, skriver at Schumacher er på nippet til å returnere til den røde cockpiten som testsjåfør. De skriver at han allerede har sittet i 2007-modellen og gjort hemmelige tester for Ferrari.
Nettavisen PaddockTalk skriver at de ikke tror at Schumacher er i stand til å gjennomføre hemmelige tester.
- Han er alt for kjent til å få det til. Noen ville lagt merke til det. Men vi tipper at det blir offisielle testkjøringer i tiden som kommer.
Den italienske avisen IL Secolo XIX skrev tidligere denne uken at mange i ledelsen i Ferrari drømmer om at Schumacher skal vende tilbake.
Vil ikke bygge ny
Andre, kanskje mindre spekulative nyhetsartikler, forklarer at
Ferraris problem ikke ligger i cockpiten, men utenfor bilen: I vindtunnelen.
Fabrikken er svært avhengig av den spesialdesignete vindtunnelen Renzo Piano, og stoler på denne istedenfor å bruke to tunneler slik de andre bilfabrikkene gjør.
Ferrari har bestemt seg for å investere mer penger i den typen teknologi, som har gitt svært gode resultater og som brukes i vindtunnelen. De vil ikke bygge en ny.
Ståltrommel røk
Dette er en risikabel strageti, for problemene oppstår nok tunnelen må repareres eller utbedres. Tunnelene er nemlig i drift stort sett 24 timer i døgnet, og da vil noen deler ryke på et tidspunkt. Når disse skiftes ut blir testingen stanset, og fabrikken blir hengede etter, skriver bransjebladet F1 Techology.
Det som skal simulere selve veien i tunnelen, er en stor ståltrommel som roterer med en fart på 290 km/t. Det er få detaljer som slipper ut av Ferraris testlaboratorium, men de siste ryktene går på at tunnelen fikk en omfattende skade i mai.
Det skal ha skjeddd for en måned siden, var at en bit fra denne trommelen løsnet og forårsaken omfattende skader.
Siden den gang har Ferrari hatt trøbbel.