Siden torsdag har salget fra johaug.com skutt i været, ifølge nordiskdirektør i Active Brands, eieren av varemerket Johaug, Øystein Bråta.
– Vi hadde et kjempesalg på Johaug-nettbutikken i helgen. Det er faktisk den beste helgen vi har hatt noensinne, sier han.
Han ønsker imidlertid ikke å si nøyaktig hvor stor veksten har vært.
– Vi vil ikke gå ut med tall, men det har vært bra.
– Støtter Therese
Bråta tror salgsøkningen er et tegn på at det norske folk støtter Therese Johaug, og forteller at det er for tidlig å si hvordan saken påvirker salget i butikkene som selger Johaug-klær.
– Det er litt tidlig å si hva som blir konsekvensene av dette, men alt tyder på at det norske folk støtter Therese. Og så vil det vise seg hvordan dette vil slå ut i butikkene. Jeg tror mange deler oppfatningen om at denne saken er trist og klønete, men at det ikke har vært bevisst juksing fra Thereses side.
Active Brands har heller ikke oversikt over hvordan dopingsaken har påvirket salget i Sverige og Finland.
LES OGSÅ: Slik ble Johaug 100-millionersindustri: – VM-gullet tidoblet verdien
Satser fortsatt
Ingen av sportsbutikkene som selger Johaug-produkter har så langt gitt uttrykk for at de vil stanse salget.
– Jevnt over sier alle kundene at dette ikke endrer noe i deres satsing, sier Bråta.
Det bekreftes også av markedssjef i G-sport og G-max, Kyrre Ufert Lømo. Han er ikke bekymret for at saken skal påvirke salget i stor grad.
– Egentlig ikke. Vi må først se hva som blir utfallet i saken. Vi synes jo dette er en trist sak for langrennssporten, og vi vil gjøre vurderinger ut fra hva uavhengige instanser beslutter.
Sport1 har ikke merket nevneverdig forskjell i salget.
– Vi har ikke merket noen endring, den største delen av salget vårt på den merkevaren skjer senere mot høsten og vinteren så vi har ingen indikasjoner på det ene eller andre på nåværende tidspunkt, sier administrerende direktør Ole-Henrik Skirstad.
LES OGSÅ: Her er stoffet Johaug er tatt for
Eksponering
Professor i markedsføring ved NHH, Tor W. Andreassen, er ikke overrasket over at salget fra Johaug-nettsiden har økt.
– Folk setter veldig pris på Johaug og viser det i form av en støtteerklæring ved å kjøpe hennes produkter. I tillegg har saken gitt en eksponering av henne og hennes merkenavn som gjør at folk finner fram til hennes hjemmeside og av den grunn også
PÅ NETT: Eksponeringen er en av grunnene til at nettsalget øker, mener professor i innovasjon og markedsføring ved NHH, Tor W. Andreassen.
Foto: BIkjøper det de måtte finne der, sier han.
Dersom hun skulle bli dopingdømt vil situasjonen imidlertid snu, mener Andreassen.
– Da vil det få motsatt effekt. Folk vil ta avstand og vise det gjennom at de ikke kjøper hennes produkter. Merkenavnet hennes vil få en skikkelig nedtur, og det vil merkes betydelig, sier han.