– Skal Vålerenga være en toppklubb i Norge, så er ikke det sjans slik det er i dag, det er rett og slett ikke mulig.
Kjetil Rekdal sitter i bilen på en av sine mange kjøreturer til Oslo. Timene han bruker her fra hjemmet på Ottestad utenfor Hamar, går med til grubling. Grubling på hvorfor Vålerenga er der de er nå.
– Ikke ressurser til å kjempe om gullet
Uten poeng, uten mål og uten de økonomiske musklene til at klubben fra Norges største by skal kunne ta over hegemoniet i norsk klubbfotball. Ifølge VG har fem ansatte sagt opp og ingen i klubben har fått utbetalt lønn for mars måned.
– Akkurat nå har vi hverken ressurser eller kraft nok til å oppfylle forventningene om å hele tiden kunne kjempe om medalje. Det er mange som sier at det er helt feil, men når konsernet Sogndal har et større budsjett enn Vålerenga, da er det på ville veger.
I år har Vålerenga starta en viktig prosess. En prosess som skal ta klubben tilbake til røttene på «riktig» side av hovedstaden. Vålerenga skal vekk frå Ullevaal og inn på en nybyd og egen stadion i Vålerenga-land.
Håpet er at arenaen skal bidra til å snu den vonde trenden, forteller daglig leder Morten Nydal.
– Med en ny stadion får vi et nytt bein å stå på. Vi har litt lave publikumsinntekter, vi håper å få ut mer der. Det handler mye om det engasjementet og entusiasmen som vil føre til at folk bryr seg om Vålerenga igjen. Jeg tror det er vel så viktig, sier Morten Nydal.
– Burde ikke vært mulig
Også Kjetil Rekdal tror det er helt essensielt at Vålerenga klarer å skape mer entusiasme rundt klubben i byen.
– Det er litt for mange som har blitt likegyldige til Vålerenga. Du ser at supporterne er i ferd med å miste trua. Og mister man trua og håpet da blir det tungt, vi må få snudd dette igjen.
Rekdal kom tilbake til klubben han tok seriegull med i 2005, for tre år siden. Siden det har det blitt 11, 6. og 7.plass i eliteserien. Selv om ikke det er resultater som skaper fotballfeber, mener Rekdal situasjonen klubben er i nå, ikke burde vært mulig.
– Med den beliggenheten, potensialet og merkevaren skulle det egentlig ikke vært mulig at det er slik for Vålerenga. Det handler om å få gjort de riktige grepene, få snudd folket og skape interesse rundt oss igjen.