Kartleser Phil Mills kjører bilen de unormalt lange 15 milene til og fra service mens Solberg sover med hørselsvern i kartleserstolen. Så overtar nordmannen rattet.
Kartleser Phil Mills måtte overta rattet for Petter Solberg i Japan. (Foto: Scanpix)
Hittil har han vunnet tre av fire fartsprøver. Det går greit å sove litt på transportetappene.
- Jeg tar på hørselsvernet og drar ut pluggen til sambandet, sa Petter Solberg til NTB på første service fredag.
Petter Solberg trøtt, men rask i Japan. (Foto: Scanpix)
Natt til onsdag hadde han samme problem, men da tok han ikke sovepille og måtte nøye seg med en halvtime på øyet. Det nytter ikke med to sånne netter. - Jeg slet med å få sove i natt også.
- Klokken ni gikk jeg til sengs, men to timer senere måtte jeg be teamlegen om en sovepille. Jeg hadde ikke sjanse til å sovne, mente 29-åringen.
I rekordfart
20 sekunder skiller tilbake til nærmeste konkurrent etter fire av totalt 27 fartsprøver.
- Det er umulig å si noe om utfallet ennå. Det jeg er mest fornøyd med er at selvtilliten er tilbake etter krasjen i Tyskland. Jeg var skikkelig glad etter at det ble bestetid på første fartsprøve her, sa han.
De fire første fartsprøvene gjorde nordmannen unna i rekordfart på Subarus hjemmebane. Finnen Marcus Grönholm i Peugeot ligger nærmest Solberg, 19,9 sekunder etter. Franskmannen Sebastien Loeb i Citroën er treer, 21,4 sekunder bak.
Kjørt av lasset
De øvrige konkurrentene er kjørt av lasset med godt over halvminuttet. Bare på tredje fartsprøve ble nordmannen slått med fattige 1,4 sekund av Loeb.
- En fin start på dagen. Petter sa han skulle ta det med ro for å bygge opp selvtilliten første dag etter krasjen i Tyskland.
- Jeg skal si deg at den gutten har selvtillit, sa en lettet og litt overrasket teamsjef David Lapworth til NTB. Rally Japan fortsetter med fem nye fartsprøver fredag. VM-runden avsluttes etter totalt 27 fartsprøver søndag.