– Det har vært en utrolig vanskelig avgjørelse. Men vi har konsultert med ledende eksperter og deres råd kunne ikke vært klarere: «Ikke ta risikoen», forteller Frostad i en pressemelding.
Etappene som rammes skulle gått fra Cape Town i Sør-Afrika til Abu Dhabi i De forente arabiske emirater, samt videre fra Abu Dhabi til Sanya i Kina.
Nå blir begge etappene delt opp, slik at båtene blir fraktet med skip gjennom de mest piratutsatte områdene rundt Afrikas horn.
Dermed blir det likevel kappseilas inn til Abu Dhabi.
– Det er veldig viktig for oss, og et høydepunkt i seilasen. Foruten å bli vårt første stopp i midtøsten noensinne, vil vi også få en veldig spennende sprint inn til emiratene, sier Frostad.
Les videre under bildet!
Kidnappet dansk familie
Piratvirksomheten utenfor Somalia har i en årrekke skapt problemer for global shipping, samt gjort det svært utrygt for private båter å seile inn til Suez-kanalen.
Blant annet ble en dansk familie kidnappet av pirater i feburar. Disse er fremdeles ikke løslatt, selv om det er varslet at de snart vil bli satt fri.
Den eneste norske deltakeren i den kommende utgaven av Volvo Ocean Race, Aksel Magdahl, er ikke overrasket over beslutningen som nå er tatt.
– Virksomhetsområdet for piratene har utvidet seg og de har blitt ganske organiserte. Vi er høyt profilerte mål hvor posisjonene alltid er tilgjengelige, så Volvo ville tatt en stor risk ved å sende båter inn der, sier Magdahl til NRK.no.
Forstår beslutningen
Tønsbergseileren Magdahl skal seile om bord på den kinesiske båten Sanya, som ikke nødvendigvis har sin forse i sterk vind. Dermed svekker det sjansene at seilasen nå skal skipes forbi de vindsvake områdene utenfor Somalia-kysten.
– Sannsynligvis er det ikke noen fordel for oss. Vi har en båt som er godt egnet for de lange etappene med lite vind, og nå blir altså den delen med minst vind tatt bort. Det er kanskje de to etappene vi hadde størst muligheter som nå blir delt opp, sier Magdahl.
Han har likevel forståelse for avgjørelsen.
– Det er vanskelig å organisere ordentlig sikkerhet for en regatta i åpent hav. Vi kan ikke ha en egen marine, heller. Ledelsen har bare gjort det de måtte, sier han.
Forberedte seg grundig
Også i fjor gikk ruten i verdensseilasen gjennom de utsatte områdene, og den gangen valgte ledelsen å gjennomføre planen. Magdahl forteller at det var spent stemning ombord.
– Vi var veldig oppmerksomme hver gang vi møtte enkle båter. Vi hadde planen klar, og hadde blant annet med oss en badeball hvor vi hadde festet en laptop, noen dollarsedler og en del sigaretter på, som vi skulle kaste ut som lokkemat. Men vi fikk ikke bruk for den, det var ingen som var interesserte i oss, forteller Magdahl.
Nå slipper han altså å forberede seg på det verste, men han stusser likevel på at problemet har fått vokse seg såpass stort.
– Det er en stor geskjeft der nede. Med så store konsekvenser globalt, er det utrolig at det går an i 2011, sier Magdahl.