Det er ingenting å si på humøret til Petter Solberg, og det viste seg også under den siste fartsprøva søndag. Midt i SS15 tok han en piruett til ellevill jubel fra Monaco-publikummet.
- Oppløftende!
- Jeg er fornøyd med helgen. Det er kjempemorsomt å være i gang igjen, og jeg synes jeg gjennomførte et oppløftene rally. Det gjenstår mye med bilen, men det nærmer seg, forteller Petter Solberg til NRK etter å ha gjennomført årets første VM-runde.
Nå gleder han seg stort til Rally Sverige og Rally Norge.
- I begge rallyene går jeg for en pallplass. Det bør absolutt være målet, sier han.
- Subaru er på gang
I Rally Monte Carlos siste fartsprøve benyttet Petter Solberg sjansen til å showe litt. Nordmannen ga ikke full gass i den 2,8 kilometer lange løypa, og endte derfor på 13. plass i den avsluttende fartsprøva - 7,3 sekunder bak fartsprøve-vinner Chris Atkinson.
- Subaru er på gang. Nå er det bare å glede seg til fortsettelsen, sier han.
I sammendraget i Rally Monte Carlo endte Petter Solberg altså på sjetteplass, over tre minutter bak Sebastien Loeb - som ser ut til å fortsette der han slapp i fjor.
Henning går også for pallplass
Men det er ikke bare Petter Solberg som går for pallplass i Rally Sverige og Rally Norge. Også storebror Henning har tro på oppløftende resultater i nær framtid.
- Det har vært en grei helg. Jeg har kjørt for å lære bilen og akkurat det har jeg også gjort. Jeg har fortsatt veldig mye å lære, men i Sverige og Norge skal jeg kjempe i toppen, sier han til NRK.
Henning Solberg var mest fornøyd med at han slo bror Petter på den siste etappen.
- Det var bra det, ja, gliser han.
For Eldstebror Solberg kjørte inn til syvendeplass på SS15, 3,4 sekunder bak Chris Atkinson. I sammendraget er resultatet derimot litt styggere: 14. plass - nesten 15 minutter bak Sebastien Loeb.
Sammenlagt etter endt rally:
1 LOEB CITROEN 03:10:27.4 +00.0
2 SORDO CITROEN 03:11:05.6 +38.2
3 GRÖNHOLM FORD 03:11:50.2 +01:22.8
4 ATKINSON SUBARU 03:12:55.5 +02:28.1
5 HIRVONEN FORD 03:12:55.7 +02:28.3
6 SOLBERG SUBARU 03:13:39.4 +03:12.0
7 GARDEMEISTER Mitsubishi 03:14:05.5 +03:38.1
14 SOLBERG FORD 03:25:11.9 +14:44.5
Enorm interesse
Torsdag ble det ingen testkjøring for noen av sjåførene fordi det var fare for sikkerheten. Arrangørene mistet nemlig oversikten over det enorme antall publikum, og testkjøringen ble avlyst.
Rallybrødrene Henning og Petter Solberg stilte til start på den første fartsprøven torsdag- uten å ha fått testet bilene skikkelig. Begge fikk imidlertid kjørt tre treningsrunder, selv om selve shakedown ble avlyst.
- Synd, for nå fikk vi ikke testet bilen skikkelig, sier Henning. - Derfor vil jeg ta det med ro i kveld, så får det gå som det går, sier han.
Shakedown er testkjøring som ikke teller i sammendraget, men som sier noe om hvordan den enkelte bil takler løpet.
Petter glad for nye dekk
Selv om han var optimist, var spydebergingen svært spent før sesongåpningen i Monte Carlo.
- Dette er en tøff utfordring fordi vi ikke vet helt hvor vi står i forhold til hovedkonkurrentene våre. Men det er gjort noen endringer på bilen som vi får god nytte av her, sa han.
Petter Solberg har byttet dekkleverandør før årets sesong, noe han tror kommer til å hjelpe teamet på asfaltkjøringen.
- Dette rallyet er vanskelig, med snø, is og tørre veier om hverandre, men vi testet de nye dekkene i desember, og var svært fornøyde. Jeg tror vi kommer til å være raskere på asfalt nå enn tidligere, sier han.
Henning Solberg var spent foran årets første VM-runde.
Historiske fartsprøver
Fjellene langs rallyets fartsprøver skaper fantastiske omgivelser
Det tradisjonsrike Rally Monte Carlo er et rally det kan være vanskelig å forberede seg på. Skiftende underlag og smale veier gjør det til en av de mer utfordrende rundene rent teknisk.
Det er 75.gang rallyet arrangeres, og for å feire dette har arrangørene inkludert endel klassiske fartsprøver som ikke har vært kjørt på mange år.
De fleste fartsprøvene kjøres i fjellområdene i Ardeche og Vercors, mens rallyet avsluttes i havna i Monte Carlo søndag ettermiddag..
Tidlig i uken var det tørt på veiene, men i fjellområdene kan været endre seg veldig fort. Her, som alltid, blir dekkvalget viktig.
Rallyet startet torsdag kveld. Det skal kjøres 15 fartsprøver, og totalt 1185 kilometer før rallyet avsluttes søndag ettermiddag.
NRK følger rallyet minutt for minutt!
Rally-VM 2007
19.- 21. januar: Rally Monte-Carlo (Monaco)
9.- 11. februar: Rally Sverige
16.- 18. februar: Rally Norge
9.- 11. mars: Rally Mexico
30. mars - 1. april: Rally Portugal
4.- 6. mai: Rally Argentina
18.- 20. mai: Rally Italia (Sardinia)
1.- 3. juni: Rally Hellas
3.- 5. august: Rally Finland
17.- 19. august: Rally Tyskland
31. august - 2. september: Rally New Zealand
5.- 7. oktober: Rally Spania
12.- 14. oktober: Rally Frankrike (Korsika)
26.- 28. oktober: Rally Japan
16.- 18. november: Rally Irland
30. november - 2. desember: Rally Storbritannia (Wales)
Fartsprøveresultat søndag:
SS15
1 ATKINSON SUBARU +00.0
2 GRÖNHOLM FORD +00.5
3 HIRVONEN FORD +01.0
4 GARDEMEISTER Mitsubishi +01.1
5 LOEB CITROEN +01.3
6 STOHL CITROEN +02.9
7 SOLBERG FORD +03.4
8 KOPECKY SKODA +04.3
9 PONS Mitsubishi +04.9
13 SOLBERG SUBARU 01:57.2 +07.3