Etter tredjeplass på SS13, kjørte Petter Solberg fantastisk og knuste konkurrentene på SS14. Solberg vant fartsprøven, og tok inn 9,2 sekunder på Markus Grönholm. Men deretter gikk alt galt.
På SS15 traff Petter Solberg en stein som lå midt i veien, og havnet i grøfta. Ingen fikk flyttet bilen av flekken.
- Nå har jeg ingen sjanse i det hele tatt. Men jeg kan ikke skylde på noen, alt er min egen feil. Jeg får vel kanskje sove i natt, og jeg gir aldri opp, sier Petter Solberg til WRC Radio.
Det er foreløpig usikkert om Petter Solberg vil fortsette i Rally Tyrkia - og en eventuell pallplassering kan han nå se langt etter. Hvis han fortsetter, vil han få ti minutters tilleggsstraff: Fem minutter for ikke å fullføre SS15, og fem minutter for ikke å rekke starten på SS16.
- Tørt føre
Før Petter Solbergs uhell var alt bare fryd og gammen for Subaru-sjåføren.
- Det er litt for tørt føre, og jeg sliter av en eller annen grunn litt med festet. Varmen påvirker bilen, men jeg skal ta innpå Grönholm hvis det blir våtere etterhvert. Jeg er uansett veldig fornøyd, sa Petter Solberg til NRK før det fatale altså skjedde.
Kurs mot pallplass
Ironisk nok rykker Henning Solberg opp på tredjeplass i sammendraget etter brorens uhell - og kan dermed ta sin første pallplass noensinne. På fartsprøve 16 kom han i mål som nummer seks, tre sekunder bak SS16-vinner Mikko Hirvonen.
Mye skal skje dersom Markus Grönholm ikke går seirende ut av rally Tyrkia: Før siste dag ligger han nemlig over to minutter foran andreplassinnehaver Hirvonen.
Traff stein
På SS 11 traff han en stein, og tapte sekunder til Mikko Hirvonen.
- Jeg traff en kjempestor stein, og måtte kjøre sakte de siste fem kilometerne. Flaks at jeg i det hele tatt kom meg i mål, sier Henning Solberg til WRC Radio.
Sammenlagt etter SS16
(Fartsprøveresultater nederst på siden)
1 GRÖNHOLM, FORD +00.0
2 HIRVONEN, FORD +02:05.2
3 SOLBERG, PEUGEOT +02:45.6
4 ATKINSON, SUBARU +03:04.0
5 KATAJAMAKI, FORD +03:05.7
6 PONS, CITROEN +03:29.5
7 MCRAE CITROEN +03:44.2
Lettet etter første dag
- Jeg er veldig lettet. Det gjenstår fortsatt mye med bilen, men dette var absolutt et skritt i riktig retning, sa Petter Solberg etter den første dagen i Rally Tyrkia.
Han tror lørdagen vil bli enda bedre.
- Lørdag får jeg inn noen nye deler til bilen, så da skal det gå enda bedre, ja.
Bror Henning var også en glad mann etter rallyets første dag.
- Dette var veldig morsomt. Veiene er tøffe, men det har fungert bra. Nå satser jeg på pallplass i sammendraget her i Tyrkia, sa han.
Jordveier
Rally Tyrkia er et grusløp, men veiene det skal kjøres på i fjellene over turistområdene på sør-kysten av Tyrkia, er til dels jordveier.
Det vil si at de er harde som asfalt når de er tørre, men virkelige sleipe og gjørmete om det regner.
19 fartsprøver
Rally Tyrkia er totalt 1181,71 km langt. Av dette er 351 km fordelt på 19 fartsprøver.
Løpets fartsprøver er en del endret fra i fjor, selv om man kjører i det samme området, nærmere bestemt i Anatolia-fjellene.
Løpet har sin base i turistbyen Kemer, 40 km sør for den større og mer kjente byen Antalya på Tyrkias sørkyst. I Kemer er også løpets serviceplass.
Løpet har en ny Super Spesial-prøve som kjøres som siste fartsprøve både fredag og lørdag. Den blir kjørt etter mørkest frembrudd.
Slik kjøres Rally Tyrkia
(norske tider)
Lørdag 14. oktober:
SS10 Kemer 1, 20.50 km, 07.33
SS11 Silyon 1, 27.36 km, 08.21
SS12 Kemer 2, 20.50 km, 11.04
SS13 Silyon 2, 27.36 km, 11.52
SS14 Chimera 1, 16.91 km, 15.00
SS15 Phaselis 2, 29.28 km, 15.58
SS16 Akdeniz University SSS 2, 5.20 km, 18.11
Søndag 15. oktober:
SS17 Tekirova 2, 5.50 km, 08.48
SS18 Chimera 2, 16.91 km, 9.31
SS19 Olympos, 28.55 km, 10.19
Fartsprøveresultater lørdag
SS16
1 HIRVONEN, FORD +00.0
2 MCRAE, CITROEN 04:06.7 +00.2
3 KATAJAMAKI, FORD +01.6
4 DUVAL, SKODA +01.8
5 STOHL, PEUGEOT +02.1
6 SOLBERG, PEUGEOT +03.0
7 PONS, CITROEN +03.0
8 ATKINSON, SUBARU +04.6
9 SORDO, CITROEN +05.6
10 ROVANPERÄ, SKODA +06.0
11 GRÖNHOLM, FORD +06.9
SS15
1 SORDO, CITROEN +00.0
2 KATAJAMAKI, FORD +02.3
3 GRÖNHOLM, +06.3
4 ATKINSON, SUBARU +13.1
5 PONS, CITROEN +17.5
6 STOHL, PEUGEOT +22.9
7 AIGNER, SKODA +30.3
8 MCRAE, CITROEN +33.2
9 DUVAL, SKODA +33.2
10 SOLBERG, PEUGEOT +37.0
SS14
1 SOLBERG, SUBARU +00.0
2 GRÖNHOLM, FORD +09.2
3 ATKINSON, SUBARU +24.3
4 AIGNER, SKODA +28.1
5 MCRAE, CITROEN +28.6
6 10 KATAJAMAKI, FORD +30.1
7 HIRVONEN, FORD +32.2
8 DUVAL, SKODA +36.2
9 STOHL, PEUGEOT +38.4
10 KOPECKÝ, SKODA +41.0
11 ROVANPERÄ, SKODA +44.8
12 PONS, CITROEN +47.3
13 SORDO, CITROEN +50.4
14 SOLBERG, PEUGEOT +51.9
SS13
1 HIRVONEN, FORD +00.0
2 GRÖNHOLM, FORD +00.5
3 SOLBERG, SUBARU +03.9
4 SOLBERG, PEUGEOT +08.7
5 ATKINSON, SUBARU +10.5
6 STOHL, PEUGEOT +16.2
SS12
1 GRÖNHOLM, FORD 14:26.7 +00.0
2 SOLBERG, SUBARU 14:29.3 +02.6
3 HIRVONEN, FORD 14:32.5 +05.8
4 SOLBERG, PEUGEOT 14:35.5 +08.8
5 PONS, CITROEN 14:38.5 +11.8
6 ATKINSON, SUBARU 14:43.6 +16.9
SS11
1 GRÖNHOLM, FORD 20:55.9 +00.0
2 HIRVONEN, FORD 21:04.3 +08.4
3 SOLBERG, SUBARU 21:09.4 +13.5
4 SORDO, CITROEN 21:11.7 +15.8
5 SOLBERG, PEUGEOT 21:21.8 +17.8
6 PONS, CITROEN 15:08.9 +25.9
SS10
1 SOLBERG, SUBARU 14:54.9 +00.0
2 GRÖNHOLM, FORD 14:57.1 +02.2
3 HIRVONEN, FORD 15:03.9 +09.0
4 SORDO, CITROEN 15:07.1 +12.2
5 PONS, CITROEN 15:07.7 +12.8
6 SOLBER, PEUGEOT 15:08.9 +14.0
VM-stillingen etter 12 av 16 runder
1. Sebastien Loeb, Frankrike, 112
2. Marcus Grönholm, Finland, 77
3. Daniel Sordo, Spania, 41
4. Mikko Hirvonen, Finland, 39
5. Manfred Stohl, Østerrike, 33
6. Petter Solberg, Norge, 23
7. Toni Gardemeister, Finland, 20
8. Henning Solberg, Norge, 19
9. Gigi Galli, Italia, 15
10. Chris Atkinson, Australia, 14