Opplevde marerittet: – Du tror det er en dårlig film

Mannskapet på Team Vestas Wind ble sittende på en sanddyne i to døgn i Det indiske hav.

Seilas

I TRØBBEL: Her må mannskapet på Vestas Wind vasse ut fra revet og til tørt land.

Foto: Amory Ross / Ap
Wind

LANG TUR: Team Vestas Wind ankom Cape Town for en knapp måned siden.

Foto: Schalk van Zuydam / Ap

Skipper

KAPTEIN: Australieren Chris Nicholson leder mannskapet på totalt ni personer.

Foto: JOSE JORDAN / Afp
– Du tror det er en dårlig film. Du sitter der og snakker med kystvakten, og de forteller oss alt vi sliter med teknisk sett. Så ber de meg advare gutta om at revet er fullt av haier og barracudaer og gud vet hva, sier Neil Cox, ifølge AFP.

Cox er sjef for Team Vestas lag på land. Vestas Wind grunnstøtte søndag ved øygruppa Saint Brandon utenfor Madagaskar under Volvo Ocean Race.

Båten holdt en fart på 19 knop, eller 35 km/t, og kollisjonen med revet ga så store ødeleggelser at båten begynte å ta inn vann.

Måtte forlate båten

Etter å ha ventet i flere timer, måtte mannskapet vasse gjennom revet til en tørr sanddyne.

– Planen var at kystvakten skulle komme ut til dem. Men vi kom til et punkt der båten ikke lenger var den tryggeste plassen å være. Du kan egentlig ikke si at noen plass er «trygg», fordi, du vet, operasjonen er jævlig farlig, for å være ærlig, sier Cox.

Mannskapet kom seg ut til Ile du Sud, en holme i nærheten uten kommunikasjonsmuligheter. Her ble de sittende og vente på en lokal turistferge, «Eliza», som kommer innom én gang i uken.

Kystvakten slapp i mellomtiden ned mat- og vannrasjoner med fallskjerm før mannskapet kom seg på fergen tirsdag.

– Verste som kan skje

– Dette er et mareritt for alle seilere. Grunnstøting er egentlig det verste som kan skje, sier Ole Henrik Nissen-Lie, som er ansvarlig redaktør for Seilas.no.

Nissen-Lie er selv en erfaren seiler, og han er litt forundret over hvordan ulykken kunne skje.

– Det er litt overraskende med tanke på hvor godt navigasjonsutstyr vi har i dag. Selv en liten båt har navigasjonsutstyr som for få år siden var forbeholdt elitesoldater. Det skal heller ikke ha vært uvær da ulykken skjedde, sier redaktøren, som samtidig påpeker at mannskapet var heldig siden værforholdene var så gode.

Han forklarer at eventuelle haiangrep er det siste seilerne tenker på.

– Det er svært sjelden. Det er mat og vann som er det kritiske. Og selvfølgelig redningsflåtene, at du unngår at de blir revet opp. Dette er et profesjonelt arrangement, så dataene fra båten publiseres fortløpende til hovedkontoret, sier Nissen-Lie.

Cox forteller at mannskapet klargjorde redningsflåten ved riktig side av båten, men de tok altså ikke sjansen på å få dem ut av revet.

Nå planlegger Team Vestas å fly til Abu Dhabi for å forberede seg til tredje etappe, som starter 3. januar.

Intervju med Neil Cox som er sjef for Team Vestas lag på land.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal